Vår första testbil från Renault blir en Zoe, är det den perfekta stadsbilen? Det har vi tagit reda på.

Renault Zoe är en elbil med en räckvidd på ca 30 mil i optimala förhållanden, mer än tillräckligt för vardagskörningen men längre resor är också genomförbara. Zoe har en hel del finesser och är inte helt oväntat väldigt rolig och underhållande att köra. Den är rapp i stadstrafik men i högre hastigheter är det bäst att bespara sig besväret att trycka på gasen.

Räckvidden är inte fantastisk men Zoe drar ungefär 1 kWh/mil vid ”vanlig” körning vilket betraktas som en sensationellt låg förbrukning, å andra sidan drar den uppemot 2.5 kWh/mil vid acceleration och motorvägsfarter. Batteriet på 41 kWh kan alltså räcka till de av Renault uppgivna 30 milen i lugn stadstrafik, men hoppas inte på mer än hälften i högre hastigheter på motorväg.

Renault Zoe är relativt praktisk för att vara så pass liten. Batteriet är (kors i taket) inte inklämt i bakluckan utan det är undangömt under baksätena. Fördelen med detta är att bagageutrymmet är ovanligt stort för en liten bil, det är till och med större än storebror Clio. Självklart har det även en nackdel, sittpositionen i baksätet blir en aning märklig för att tillgodose batteriernas positionering.

Renault Zoe presenterades 2012 och sedan dess har det skett minimal förändring på interiören. Vid lanseringen var den modern men nu sju år senare börja flera saker kännas en aning utdaterade. Den sju tum stora infotainmentskärmen är ganska grynig och känslan när man trycker på skärmen är inte riktigt det man vill ha år 2019. Ett plus är dock navigationen där man enkelt kan söka efter närmaste laddstation och sedan be bilen navigera dit. Bilen var även utrustad med ett BOSE-ljudsystem som inte levde upp till förväntan, det känns lite burkigt och når tyvärr inte upp till den runda ljudupplevelsen som bilar med små kupéer tenderar att kunna prestera. Trots detta ger vetskapen om att det står just BOSE på högtalarna en prylgalen ungdom ett lugn i bröstet.

Renault Zoe är av fransk härstam och är därmed väldigt fin att titta på, man ser direkt att det är en elbil och hur modern den är. Designen är tilltalande och egen. Det är svårt att missa att det är en elbil men den är inte överdrivet ”spacead” och ser helt normal ut. Renault har helt enkelt lyckats hålla sig från att göra bilen till ett rymdskepp bara för att drivmedlet råkar vara el.

Sammanfattningsvis är Zoe en omåttligt prisvärd instegsmodell för den som vill köpa sin första elbil. Bilens framgång är redan ett faktum, den är som klippt och skuren för en andrabil när en elbil helt enkelt ännu inte går att använda som en förstabil. Vi tycker att Zoe är något utdaterad och därför är uppdateringen som kommer under 2019 är varmt välkommen för att lyfta helheten nån gnutta. Nya uppdaterade Zoe kommer inte att få något större batteri, det skulle bara göra den dyrare än nödvändigt och dit vill Renault såklart inte gå. Detta vore ett självmål då man lyckats så bra i det segment Zoe redan befinner sig i. Däremot ska den bli rymligare, man kommer att göra den en aning längre än den nuvarande versionen. De 40/60-delbara baksätena ska gå att fällas nästintill helt plant vilket ytterligare ökar på lastutrymmet och möjligheterna att använda bilen som mer än bara en bil att transportera sig själv i. Som grädde på moset kommer Zoe också bli något lägre, detta skall sänka luftmotståndet. Vilket innebär förbättrad räckvidd vid motorvägskörning, dock är Zoes ambition fortfarande att förbli en stadsbil. Avslutningsvis vill jag svara på frågan jag ställde i början av denna recension. ”Är Zoe den perfekta elbilen?” Ja, i mångt och mycket är den det. Som det ser ut i dagsläget kan jag inte komma på en enda bil som slår Zoe på fingrarna i detta område.

 

Fakta om Renault Zoe:

Pris: från 299.900 kr (testbil 299.900 kr)

Motor: elmotor, 109 hk

Co2/km: 0g (NEDC Corr)

Drivhjul: framhjulsdrift

Växellåda: single speed

Mått: längd 4085 mm, bredd 1730 mm

Vikt: 1541 kg

Bagagevolym: 338 liter

Fartresurser: 0-100 km/h 11.4 sekunder / toppfart 135 km/h

Årsskatt (WLTP) : 360 kr