Vad händer om man tar Renaults mest populära och minst upphetsande halvkombi, ger den samma tyngdpunkt som en padda, en turbomatad 1,8 liters motor på 310 hästkrafter och ett avgassystem som påminner om ljudet på en skjutbana? Jo man får en Megane R.S. Trophy.

Det råder ingen tvivel om att vanliga Megane är en respektabelt designad bil, den har många klassiska och stilrena linjer samt futuristiska lyktor både fram och bak. I och med detta konstaterande är det föga förvånande att den mycket upphottade Megane R.S. Trophy är väldigt snygg och ungefär lika uppseendeväckande som en rosa elefantfamilj badande i Riddarfjärden. Interiörmässigt är det samma visa, sportigt men ändå stilrent. Många snygga detaljer som påminner om att detta inte alls är någon vanlig sömnig Megane. De röda stygnen i de alcantara-klädda sportstolarna ger en känsla av exklusivitet.

Bilen är med sin orangea lack och öronbedövande högljudda avgassystem, precis vad man som förare av en hot hatch önskar sig. Det märks tydligt att Trophy R.S. är inriktad för att köras på bana eller för den delen slingriga (och helst snustorra) landsvägar. Med sin extremt hårda fjädring samt sin intelligenta torsen-differential blir denna framhjulsdrivna bils klassiska utmaning – att få ner kraften i asfalten en dans på rosor.

Vår testbil står på R-däck, vad som i folkmun brukar kallas för ett bandäck godkänt för gatan. En bättre och mer korrekt förklaring är dock att däcket är gjort av en väldigt mjuk däckblandning som ger optimalt väggrepp vid vissa förutsättningar, dvs INTE vid tex monsunregn. Då vi pressar bilen på de magnifika och slingriga (och torra) östergötländska landsvägarna märks torsen-differentialens hårda arbete tydligt. Den bromsar de inre hjulen i varje kurva samtidigt som de yttre trycker på och på så sätt vrids bilen runt sin egen axel och kurvan avverkas på ett vis som annars inte hade varit möjligt.

Halvkombis av denna karaktär skall såklart inte bara vara råa banbilar utan är även menade att gå bra även till vardags. Då Megane R.S. Trophy (självklart) är baserad på vanliga Megane, är det inga som helst konstigheter när det kommer till utrymmen och användarvänlighet. R.S. Trophy har även en hög utrustningsgrad redan från standard vilket innebär bland annat en större infotainmentskärm samt backkamera som standard, detta utöver de minst lika viktiga designskillnaderna. Komfortmässigt har Trophy däremot inte tagit mycket inspiration alls från vanliga Megane, ljudnivån och stötigheten gör sig väl påmind i högre hastigheter. Det enda som kan få dig att sluta tänka på det dånande vägljudet är rädslan som infinner sig när minsta ojämnhet i vägbanan dyker upp, då får nämligen R.S. Trophy för sig att antingen styra sig själv mot en säker plats på skroten eller studsa så till den milda grad att det är svårt att inte få en handsvett så brutal att den halvt förstör alcantara-ratten.

Sammanfattningsvis är Megane R.S. Trophy en av de vassare i sin klass. Motormässigt räcker den till utan tvekan, den är även med sin diff en av de absolut bästa på att få ner all denna kraft i backen. Den är både stilren och sportig på ett sätt som inte skriker ”titta på mig” lika mycket som vissa konkurrenter (*Honda Civic Type R*). Liksom med de flesta utmanare går även denna bet på Golf GTI och R när det kommer till vardags-körningen. Växellådan gillar inte krypkörning och fjädring är helt enkelt för kapabel att åsamka permanenta ryggskador för att bilen ska vara trevlig att leva med. Den som kan stå ut med detta får sig dock en färgklick i vardagen som livar upp även de gråaste av novemberdagar och förvandlar dessa till ren och skär lycka, allt detta för ett väldigt rimligt pris.

 

Fakta om Renault Megane R.S Trophy:

Pris: från 334.900 kr (testbil ca 366 700 kr)

Motor:1,8 liters Bensin, 300 hästkrafter 400nm

Co2/km: 183g (NEDC-corr)

Drivhjul: Framhjulsdrift

Växellåda: 6 växlad manuell 

Mått: längd 4359 mm, bredd 1814 mm

Vikt: 1430 kg

Bagagevolym: 402 liter

Fartresurser: 0-100 km/h 5,7 sekunder / toppfart 260 km/h

Årsskatt (NEDC-corr) : 8651 kr