Så var det äntligen dags för Range Rover att följa trenden och erbjuda sina kunder ett laddbart alternativ. Range Rover Sport är den första modellen i portföljen som går att köra på både el och bensin. Modellen kallas P400e och drivs av en bensinmotor på 300 hästkrafter tillsammans med en elmotor på 116 hästkrafter. Som bekant kostar det att ligga på topp, bilen har ett grundpris från 1 037 900 och med lite extrautrustning är man snabbt uppe över hela 1,2 miljoner. Jag kan inte låta bli att vara en surgubbe och ifrågasätta det hela, köper man sig en image eller är bilen faktiskt såpass mycket bättre än sina konkurrenter att det går att motivera det *eehhh* rejäla priset?

Bakom ratten trivs vem som helst som fisken i vattnet, Range Rover Sport är föga förvånande riktigt trevlig att köra och vistas i. Styrningen har bra känsla och är direkt med tanke på att bilen väger nästan 2,5 ton. Bensinmotorn och elmotorn jobbar i välkomponerad symbios och övergången mellan de båda är snudd på omärkbar. Bilen är såklart ingen elitlöpare men gör sitt jobb bra och känns stark. Batteripacket är på 13 kWh och enligt Range Rover ska man komma 5 mil. För att komma den utlovande sträckan behöver det vara medvind i orkanstyrka, +30 grader celsius OCH en nerförsbacke i klass med K2, under vår testvecka kom vi aldrig längre än 2 mil på enbart el. Värt att nämna är dock att när elen är slut (vilket den allt som oftast är) drar denna bilen ofantliga mängder 95 oktanigt.

Att kliva in i Range Rover Sport känns som att besöka en toppmoderna våning på Manhattan. Gigantiskt panoramatak, ljus läderklädsel med massagestolar, ambient lightning och 3 stora skärmar. Interiören känns verkligen påkostad och lyxig. Att åka längre sträckor är absolut inga problem, stolarna känns som fåtöljer och har en mängd olika inställningar vilket resulterar i att vem som helst hittar en skön sittställning. De två touchskärmarna i mittkonsolen är mycket eleganta men tyvärr är användarvänligheten inte optimal. Även för en kille på 21 år som mig själv (som anser sig ha hyfsad koll på teknik) är det klurigt att förstå sig på infotainmentsystemen i de olika skärmarna och det uppstår viss irritation.

Sammanfattningsvis är Range Rover Sport P400e enligt mig en riktigt uppseendeväckande och mångsidig bil, men med denna motorn är det svårt att få hela cirkeln att gå ihop. Detta är en laddhybrid vars enda uppgift är att sänka förmånsvärdet, för någon räckvidd eller förbättrad bensinförbrukning bidrar den knappast med. Trots alla dessa miljökrav och höga fordonskatter går det inte att motivera denna motor till en privatperson. Den skottsäkra TDV6 motorn är nästa 130.000 kr billigare i inköp och det kommer krävas många mil på el innan man som privatperson kommer att kunna räkna hem laddhybriden. Däremot är det tvärt om för företag, där är P400e det självklara valet med tanke på att förmånsvärdet är ungefär 6000 kr billigare i bruttokostnad. Detta innebär lägre sociala avgifter för företaget och en lägre kostnad för individen.

 

Fakta om Range Rover Sport P400e:

Pris: från 1 037 900 kr (testbil ca 1 260 700kr)

Motor: 2,0 liter bensin 300 hästkrafter / 116 elhästar / Systemeffekt 404 hk

Co2/km: 74 g (NEDC-corr)

Drivhjul: Fyrhjulsdrift

Växellåda: 8-växlad automat

Mått: längd 4879 mm, bredd 2073 mm

Vikt: 2471 kg

Bagagevolym: 703 liter

Fartresurser: 0-100 km/h 6.7 sekunder / toppfart 220 km/h

Årsskatt (NEDC-corr) : 360 kr