Klassikern Land Rover Defender har följt med länge, att uppdatera en klassiker är alltid en dans bland glasskärvor då det i de allra flesta fall hårt bevakas av en skara entusiaster som inte är speciellt förlåtande. Hur har då Land Rover lyckats med sin uppdatering av Defender?

Vill du ha en bil som både passar in på Östermalm och faktiskt fungerar Amazonas så är Defender en av ytterst få alternativ. Vår testbil är en First Edition som bland annat innebär en snorkel som gör att bilen klarar av ett vaddjup på 90 cm.

Att sätta sig i nya Defender känns inte alls lika exklusivt som att göra detsamma i någon av märkets andra modeller. Något jag anser vara bra då det annars skulle vara ett alldeles för litet hopp mellan de olika modellerna. Något som dock Defender och Discovery har gemensamt är sin bottenplatta. I övrigt är det mesta nytt. Tidigare generationen av Defender såldes i hela 63 år med ytterst små förändringar under tidens gång. Defender har alltid haft en speciell charm, trots att en bil för dryga 600 000 kr läcker in vatten i dörrgångarna har det varit en ikon som man inte kunnat annat än att älska. Just de dagarna är tydligt förbi men nya Defender vinner mark på andra plan. personligen anser jag att den något runda men fortfarande kvadratiska designen är en fullträff. Det är en perfekt balans mellan att bibehålla känslan av att det fortfarande är en Defender och att markera att det är en helt ny modell som är värd sin tunga prislapp

Vi har tagit med oss Land Rover Defender på en roadtrip till Sveriges högst belägna väg, Flatruet för att se hur bilen känns på vägar som inte är optimala samt en och annan tur utanför den banade vägen. Det visade sig vara en optimal bil att åka långt med, luftfjädringen, de högt profilerade däcken samt inbyggd kylskåp i mittkonsolen bidrar till en extremt bekväm upplevelse. Det enda som inte är fullt lika bekväm är hur det bränner i plånboken när bilen skall tankas, för det är ganska ofta som det måste ske. Motorn i testbilen är en 2-liters diesel på 240 hästkrafter. Den får kämpa en hel del känner man, men den känns aldrig för klen. Jag hade dock uppskattat en 3-liters dieselmotor lik den som sitter i tex Land Rover Discovery och Range Rover Sport. Detta hade bidragit med en långt mer fulländad känsla till den annars enligt mig kompletta bil som Defender är. Bilen erbjuds dock med en 3-liters bensinare på 400 hästkrafter, denna suger dock i sig fruktansvärda mängder 95-oktanig sås vilket enligt mig gör att den inte är ett vettigt alternativ.

Sammanfattningsvis anser jag att du som är ute efter en riktigt brutal terrängbil som ändå ska vara bekväm på motorvägen, borde finna att nya Land Rover Defender är ett bra val. Defender kombinerar klassisk analog kraft med komfort och praktiska moderna funktioner på ett utsökt vis. Visst finns det fortfarande saker att fila på men charmen går inte att ta miste på. Den är allt annat än billig men trots detta är det en personlig favorit som jag trots allt tycker är ett vettigt val, ja du läste rätt.

Fakta om Land Rover Defender:

Pris: Kampanjpris från 735 900 kr (Testbil ungefär 900 000 kr)

Motor: 2.0 diesel 250 hästkrafter

Co2/km: 234-251

Drivhjul: Fyrhjulsdrift

Växellåda: 8-växlad automat

Mått: Längd 4758 mm, Bredd 1996 mm

Vikt: 2553kg

Hjul: 20-tum

Lastkapacitet: Ca 646 liter

Fartresurser: 0-100 9.1 S / toppfart 188 km/h

Bränsleförbrukning enligt tillverkare:  7.7 L / 100km