Två och ett halvt år av hårt kämpande och otaliga timmar bakom kameran och datorskärmen senare har vi nu fått äran att åka på vår första provkörning utomlands, närmare bestämt på Mallorca. Vi har under två dagar tillsammans med ett gäng andra journalister fått bekanta oss med den helt nya Toyota Corolla på Mallorcas fina vägar. En upplevelse utöver det vanliga med andra ord.

1966 presenterades den allra första Corollan, nu 63 år senare presenteras den 12:e generationen. Nya Corolla har ett ikonsikt namn som innebär mycket att leva upp till, modellen ska vara roligare och bättre än någonsin. Toyota Corollan har egentligen inte försvunnit helt, utan bara på den europeiska marknaden. Den nya Corollan ersätter storsäljande Auris i ett segment proppfullt med kapabla konkurrenter.

Vid första anblick blev jag rejält imponerade. Toyota har lyckats att förvandla den alldagliga och vissa gånger relativt tråkiga föregångaren till en riktigt snygg bil som fångar blickar. Nya Corolla är en modern bil med en sportig look, det märks tydligt att tankesättet hos Toyota har ändrats. På en av kvällens presskonferenser sa en av de högsta cheferna ”no longer boring cars”. Toyota har länge fått kritik att bilarna är tråkiga att köra samt att designen inte alltid är tilltalande, något som inte känns igen hos den nya Corollan.

Toyota har valt att lansera bilen med tre stycken olika motorer, två stycken hybridlinor samt en renodlad bensinvariant. Den redan bekanta 1,8 liters motorn har uppdaterats med ett starkare och större batteri för en skönare åktur. Toyota tror att denna motorn kommer att sälja allra bäst. För att locka mer unga köpare har Toyota gjort diverse undersökningar för att se vad de saknar, resultatet blev inte helt förvånat – Starkare motorer. Toyota har lyssnat på folket och skapat en 2.o liters bensinmotor med självladdande hybrid som producerar 180 hästkrafter och är hela tre sekunder snabbare än den näst största motorn. Den tredje och sista motorn är en 1.2 liters ren bensinmotorn och är den enda motorn som går att få med manuell låda. Toyota tror inte att denna kommer bli en storsäljare men har valt att lansera den eftersom att den har en högre dragvikt samt att det är den enda manuella alternativet.

Mallorca har väldigt fina och kurviga vägar vilket passar perfekt för att testa Toyotas nya plattform som ska erbjuda mer körglädje. Det märks snabbt att man har tightat till chassit och gjort styrningen mer precis och levande. Föraren har full kontroll på åt vilket håll hjulen pekar och bilen följer vägarna fint.

Nya Toyota Corollas brillians innebär att vi kommer bli tvungna att bevittna lapplisor åka runt i betydligt finare och mer komfortabla bilar än dagens modell Auris som snurrar runt på våra gator.

Sammanfattningsvis är nya Corollan en självskriven vinnare som kommer att sälja som smör, designen är tilltalande utan att vara för stickande i ögonen på de som inte vill ha en bil som sticker ut alldeles för mycket. Det kan vara det eller att japanernas sätt att designa bilar har blivit en mer van syn på våra vägar. Designen är mogen och alldeles perfekt balanserad när det kommer till stilfullt – kontra – futuristisk-dilemmat. Det nya uppdaterade hybridsystemet med nickelmetallhybridbatteri medför att elmotorn på egen hand kan driva bilen framåt i hastigheter upp till 115 km/h. Nya Corolla är väldigt mycket bil för slantarna som slår det mesta när den medvetne bilinförskaffaren gör sin jämförelse mellan konkurrenter i segmentet.

Nya Corollan finns för beställning redan nu med kommer till Sverige först i mars 2019.

Extra stort tack till Toyota Sverige!