Vår allra första press-resa bär av till Barcelona för att ta en titt på avtäckningen av den mycket omtalade Kia ProCeed.

Kia ProCeed är en shooting brake version av Kia Ceed. Den har fått en mer sportig look som skall locka de unga kunderna till Kia. Det har fungerat alldeles utmärkt för Mercedes och spås bli en succé även hos Kia. ProCeed kommer att presenteras för allmänheten under bilmässan i Paris i oktober men pressen har alltså sin första titt redan nu, i soliga Barcelona.

Kia ProCeed skall med sitt nyfunna designspråk locka de lite mer kräsna till Kia de som tycker att Ceed är för tråkig får nu alltså ett alternativ som jag personligen tror kommer gå hem hos många.

Kia Motors Europa-VD Emilio Herrera

Innan avtäckningen fick vi svenska journalister möjlighet att sitta ned och tala med den nye Europa VDn Emilio Herrera, självklart tog vi chansen att få svar på några utav de funderingar som Kias framfart i bilindustrin väckt den senaste tiden. Emilio kommer senast från uppdraget som VD för Kia i Spanien.

Samtalet med Emilio kretsande först och främst kring den elektrifiering som inte bara Kia utan hela bilbranschen genomgår just nu. Hur infrastrukturen halkar efter bilindustrins förväntningar gällande laddmöjligheter och hur det stundtals är frustrerande att som tillverkare av elektrifierade bilar behöva vänta på att andra aktörer inom infrastruktur skall göra det möjligt för fler konsumenter att ha en elbil eller laddhybrid.

Vidare vill Emilio vara extremt tydlig med att Kia absolut inte söker sig in i premiumsegmentet med varken Proceed eller Stinger som trots allt är bilar som har betydligt mer premiumkänsla än Kia någonsin haft tidigare. På motfrågan om hur hans uttalande går ihop med det faktum att Stinger är väldigt premium svarar han kallt att ”prislappen är inte premium”. För en tillverkare med en så väl tilltagen volym som Kia är det livsfarligt att försöka ta sig in på premiummarknaden. Det är volym som pressar ned tillverkningskostnader och ökar vinsten. Premiummarknaden är bortaplan för Kia som skulle få det otroligt svårt att slå det tyska etablissemanget. Kia väljer att satsa på kompromisslöshet när det kommer till design kontra pris. Det kostar nödvändigtvis inte mer att sälja en snygg bil än det gör att sälja en anonym och tråkig bil.

Hyundai och KIA

Hyundai-koncernen äger både Kia och Hyundai. Båda är konkurrenter i mellanklassen och slåss till stor del om samma kunder. Emilio upplever att detta är en extremt klurig balansgång som lätt blir till en intern tävling. Tävlingen i sig kan vara både positiv och negativ. Positiv så länge den sporrar de båda märkena till att sälja fler bilar. Negativ om det går för långt och de båda märkena tillsammans säljer mindre än den ena annars skulle gjort. Vid ett perfekt samspel de två emellan blir resultaten mer än fördelaktiga för båda.

Emilio berättar vidare om hur han anser att det skulle vara ett stort misstag att utlysa den ena, antingen Kia eller Hyundai som mer premium eller helt enkelt finare än den andra. Detta misstag har begåtts tidigare och visats sig vara inget annat än en stor förlust för koncernen.

Kia ProCeed avtäcks

När den gigantiska containern som ProCeed gömdes i lyftes upp och vi fick se nya Kia Proceed kunde jag inte annat än att slås av hur otroligt snygg den är, man har lyckats få med det allra bästa från konceptbilen utan att göra slutprodukten för vräkig eller helt enkelt för mycket. Interiören och likaså fronten är lik Kia Ceed vilket är i enlighet med förväntan och mer än godkänt. Vi känner igen oss när det kommer till mätare och infotainmentsystem men säten och materialvalen är något nytt. Interiören känns sportig och GT-emblemen som sitter lite här och var gör att ProCeed känns något mer exklusiv än vad vi är vana vid.  Dagens konsumenter bryr sig inte så värst mycket om vilken ingenjör som har utvecklat vilken del i den vänstra länkarmen utan tittar först och främst på designen. ”Utsidan ger insidan en chans” är ett ordspråk som används för lite när det kommer till motorjournalistik. Kia ProCeeds har en utsida som ger insidan en chans att visa upp sig och berätta bland annat att den sluttande taklinjen bak inte alls stjäl så mycket utrymme som man kanske kan tro.

Kia Proceed är otroligt snygg, inget snack om saken. Om Kia Ceed och Porsche Panamera skulle få ett kärleksbarn skulle det definitivt bli en ProCeed. Bakdelen av ProCeed är i stort sett en Porsche Panamera, självklart inget negativt med det. Snarare tvärtom, det finns såklart både sämre och fulare bilar att ha som sin förebild.

Som Emilio också berättade är Kias strategi för att locka till sig den yngre generationen i mångt och mycket design. Kia ProCeed har en design som inte lämnar någon oberörd när den rullar förbi på gatan. Alla som ser en Kia ska inte ha någon slags tvekan om att det är just en Kia och inte någon Mercedes CLA eller något annat, öhh ”skräp”.

Kia Proceed är ännu en i ledet utav bilar som lyfter konsumentens ögon från det emblém som sitter på den centrala delen utav ratten. Det är tydligt att det inte längre finns något som heter ”det är trots allt en Kia” eller ”ja men det är en Kia”. Iallafall inte i en negativ bemärkelse.

Nyckeln till Kias till synes ostoppbara framgång de senaste åren stavas Peter Schreyer. Peter Schreyer är en lika bra värvning från Kias sida som Cristiano Ronaldo för Juventus. Peter har tagit Kia från att skapa burkar, till att skapa lite snyggare burkar och till sist; till att skapa fantastiskt snygga bilar. Under sitt skal är Kia ProCeed en helt vanlig Ceed, inga konstigheter där. Man stoltserar med hela 594 liter lastutrymme i ProCeed, att jämföra med Sportswagon som har hela 625 liter. Båda är praktiska bilar som inte går av för hackor när det kommer till vardagens alla utmaningar. Det är däremot inte i närheten av därför som Kia ProCeed är så otroligt viktig för Kia som varumärke. Det är inte de fina siffrorna gällande lastutrymme eller dubbelkopplingslådan som gör ProCeed till en så viktig bil. Det är inte heller ProCeeds potentiellt lysande försäljningssiffror som är huvudsaken här.

Kia ProCeed är en varumärkesbyggare i klass med kusinen Stinger. ProCeed säljer inte bara sig själv med sin design och image, den hjälper även till att sälja alla andra modeller i Kias utbud. ProCeed är ett rullande statement som ska visa vad Kia kan och vad Kia har blivit. Ingen skall undgå vad som precis rullade förbi, det ska inte vara någon tvekan om att det var en Kia.

 

Vi tackar Kia Motors Sweden för en minnesvärd första pressresa med mycket trevligt sällskap, många givande diskussioner om bilbranschen i stort, hur PR fungerar och självklart däremellan många goda skratt.