Volkswagen Golf R

Den ultimata körmaskinen borde väl ändå vara manuell? Vilken tur att vårt exemplar av nya Golf R är just det.

Golf R är bilen som ifrågasätter varför i hela fridens namn man skulle köpa en annan sportbil. Golf R i sin nya tappning har fått 310 hästkrafter utspridda på alla fyra hjulen med hjälp av 4motion.

Jag har kört ”gamla” Golf R många gånger, den är fantastiskt snabb och orimligt stabil för att vara en så liten bil.

Bilen är av sådant slag att man totalt skiter i allt vad bränsleförbrukning heter, det är helt enkelt inte relevant. Den ska köras ordentligt, på Race mode. Jag säger som Volkswagen själva svarade på frågan om Nya Golf R kommer att ha ett Eco-läge.”Ja det finns, men race-mode är väl att föredra i Golf R”.

Första gången jag körde en Golf R var hos en återförsäljare, bilen var nyss släppt och jag var uppe bland molnen av lycka. Hur som helst var det denna dag som jag blev kär i Golf R på riktigt, tidigare hade jag bara kört R32 som visserligen är en otroligt rolig bil men jag hade aldrig riktigt fastnat för en bil som jag gjort för Golf R. Den är svår att tycka illa om när den kommer rullande på sina kolsvarta Pretora-fälgar såvida man inte är en bitter kärring, förstås. Den både ser ut som och är ett rovdjur som inte tvekar en sekund på att ryta till ordentligt.

Men är den verkligen ny? Nja sådär, den har nya lyktor och tio fler testosteronstinna hästar under huven. Den har ett kraftigt tillstyvat chassi och en låg markfrigång vilket uppmuntrar till STCC-inspirerad körning. Interiört har den fått en större skärm med högre upplösning som man kan göra magiska saker med. Då man sveper med handen åt ett håll framför skärmen byter den låt, teknikens under. Nya Golf R får det äldre infotainmentsystemet att se just gammalt ut, väldigt gammalt.

Golf R är inte precis en billig bil. Närmare 500 lakan för en Golf är i högsta laget kan man tycka, tills man har kört den. Det finns få bilar med samma prislapp i förhållande till prestanda som Golf R. Det är självklart prestandan och farten man vill prata om gällande denna bil men jag vill också poängtera hur bra den fungerar i vardagen, och hur snål den är att köra. Vill man så går det utan problem att få den under 0,9 liter per mil. Jag menar, det är mindre än vad vår Volkswagen Tiguan surplade i sig. Det är svårt att komma undan med en lägre kostnad för så mycket praktikalitet och prestanda mixat i en och samma bil.

Jag har nu haft Golfen i 10 dagar och det är inte utan mersmak och en smula darr på underläppen jag återlämnar nycklarna till bilen som utan att jag ångrar det en sekund fått dra i sig 4 000 av mina kronor i soppa.

Fakta om Volkswagen Golf R:

Pris: 397 500 (testbil ca 500 000 kr)

Motor: 2.0-liters turbomatad bensinmotor, 310 hk

Drivhjul: Fyrhjulsdrift

Växellåda: 6-växlad manuell

Mått: Längd: 4490 mm, Bredd: 1859 mm, Höjd: 1644 mm

Vikt: 1849 kg

Hjul: 235/35 R19

Lastkapacitet: Ca 615 liter (1665 liter med fällda säten)

Fartresurser: 0-100 5.1 sekunder / toppfart 250 km/h

Bränsleförbrukning enligt tillverkare: 7.8 l/ 100km (blandad körning)

Utsläpp: 188 g/km

 

David Jansson

David.jansson@kickdown.se