Kan en Golf vara roligare än R-versionen, är det ens någon betydande skillnad på de tillsynes tusentals varianter av VW Golf som finns?

Man kan inte ta ifrån Golfen att den är en succé som saknar motstycke, samtidigt som att GTI är en kultbil är den alltid en säkert kort som inte kan göra någon besviken. Den är snabb och nätt, ett oslagbart recept för bil med körglädje.

Den GTI vi testar har 245 hästkrafter och framhjulsdrift, precis som alla andra som kommer säljas i Sverige. Vi får alltså bara Performance-versionen till vårt avlånga land, underbart. Den har en aktiv främre differential som gör att krafter går ner i backen på ett magnifikt sätt, i alla fall då det är torrt ute. När det är fuktigt eller till och med regnar känns bilen instabil då man gasar på, en acceleration från stillastående är en fest där däckskrik är musiken.

Bränsleförbrukningen är en siffra som får varenda miljöpartist i landet att skaka av ilska och obehag, den är långt långt över den angivna siffran tyvärr. Vill man ha en förhållandevis bränslesnål snabb Golf ska man utan tvekan välja Golf R, den drack ”nästan” ingenting. Golf GTI handlar om körglädje och bränsleförbrukning är inget man ska lägga speciellt mycket värdering i enligt mig, men när Golf R (visserligen manuell vilket traditionellt medför lägre förbrukning) drar så pass mycket mindre blir det kanske svårt att motivera sig själv varför GTI är bättre.

Praktikalitet behöver jag inte ens ta upp, det är en Golf, den är praktisk.

Motorljudet däremot är något jag inte kan låta bli att lägga lite extra vikt på, den låter högt, mycket, brutalt och fint. Det bringar ett leende på läpparna på dig som kör samtidigt som det rör upp känslor på de personer (läs sura tanter) man kör förbi. Jag gillar bilar som skapar rabalder då man själv vill det men som samtidigt kan smälta in lite varstans. Allt som allt är GTI en bil som får bilintresserade att vrida på huvudet då den åker förbi samtidigt som att den går obemärkt förbi de som inte bryr sig. Sen att bilen låter ganska ordentligt högt då man stampar på den högra pedalen är något som gör att ALLA lägger märke till bilen. Jag tycker om den, det gör jag verkligen. Det som får mig att tveka på om denna bil är rätt för mig är det begränsade greppet vid icke optimalt vägunderlag och den något saftiga förbrukningen.

Fakta om Volkswagen Golf GTI

Pris: från 309 000:- (testbil ca 440 000:-)

Motor: 2-liters turbo bensin 245 hästkrafter

Fart: 0-100 på 6,1 sekunder, toppfart 250 km/h

Mått: Längd 4362, Höjd 1482, Bredd 1790

Vikt: 1515 kg