Första generationen av Audi A5 lanserades 2007 och har sedan dess varit en fröjd för ögat på vägarna. Den har fått beröm för sin eleganta och stilrena design och funktionalitet. Från början fanns bara tvådörrars-versionen, två dörrar på en bil är väldigt opraktiskt om man har familj med allt vad det innebär och just därför blev Audi A5 sportback ett uppskattat tillskott i A5-familjen.

Gamla generationen kändes igen med sina mjuka och slanka former, nya A5 har fått raka och distinkta linjer som tydligt visar Audis uppdaterade designspråk. Den som har suttit i nya A4:an kommer lätt att  känna sig hemma i A5:an då de båda till stora delar har en väldigt liknande interiör. Den utdaterade interiören är nu ett minne blått. Nya A5an har på både insidan och utsidan fått ett lyft som kan få även den största Audi-motståndaren att dra lite på smilbanden.

Skillnaden mellan Coupén och Sportbacken är att den sistnämnde har 2 dörrar extra samt att coupén har en minst sagt karakteristisk linje bakom dörren som flyter med över hjulhuset bak. Audi har på tidigare modeller kört på den praktiska halvkombiluckan som gör det väldigt enkelt att både lasta i och ur bagageutrymmet, den nya A5an är inget undantag. Under insynsskyddet är det samma dimensioner som i den gamla A5, 480 liter, fäller man baksätet och lastar bilen till max rymmer den hela 1300 liter. Som grädden på moset så är alla bilar utrustade med en elektrisk backluka som standard vilket är väldigt uppskattat då Audi är bra på att ta betalt för onödig extrautrustning.

A5:an har fått banta ungefär 60 kilo jämfört med föregångaren och man har utrustat bilen med ett helt nytt chassi. Detta resulterar i maximal komfort vid längre körningar samt mer körglädje och bättre väghållning då man vill leka STCC-förare.

Drivlinorna känner vi igen från gamla A5, toppeffekten har ökat med 17 procent och bränsleförbrukningen har sänkts med 22 procent. Tack vare förminskat luftmotstånd har de lyckats få fram en lägre förbrukning, något som upskattas av tjänstebilsföraren och pendlaren.

Motorerna som har fått äran att sitta i bilen är,

  • 2.0 TFSI G-tron 170hk och 270nm
  • 2.0 TFSI 190hk och 320nm
  • 2.0 TFSI 252hk och 370nm
  • 2.0 TDI ultra 190hk och 400nm
  • 3.0 TDI 218hk och 400nm
  • 3.0 TDI 286hk och 620nm

Det finns ett motoralternativ som vi inte har nämnt än och det är storebrodern S5. I denna sportigare modell sitter en nyutvecklad V6a på 3.0 liter som agerar med hjälp av två stycken turboaggregat. Maskinen pressar ut 354 stycken fullblodshästkrafter och 500nm. Med hjälp av Audi Quattro accelererar nya S5 från 0 till 100 på 4,7 sekunder.

Den kanske mest intressanta nyheten är G-tron-motorn som redan finns att välja i A3. G-tron innebär att de är en bil som kan köras på gas och bensin. Gastankarna är tillverkade i kolfiber och rymmer 19 Kilogram gas. Då man kör extremt isbjörnsvänligt blir räckvidden 50+ 45 mil med gas/bensin.

Vi på redaktionen gillade gamla A5:an och vi hoppas verkligen att den nya inte gör oss besvikna.  De första bilarna kommer komma till Sverige i vår och vi  är mer än taggade på att lägga vantarna på ett exemplar och recensera nya A5.

David Jansson

David.jansson@kickdown.se