Om det är något vi på redaktionen tycker om så är det bilar med stora motorer som erbjuder mängder av körglädje. Att köra en bil men många hästkrafter tackar vi aldrig nej till men det är inte alltid dessa är genuint körglada. Vi har fått chansen att testa på MINI Cooper S som har en förhållandevis liten motor fast med mängder av körglädje. Det sägs att bilen ska vara det roligaste man kan åka runt i för en rimlig peng, kan bilen leva upp till våra skyhöga förväntningar?

Att skilja mellan en MINI Cooper och en Cooper S är inte särskilt svårt. S-modellen har en mycket mer sportig och rå look än sin lillebror.  Luftintag på motorhuven, aggressivare front samt den karaktäristiska vingen är bara några exempel. Trots detta är det otroligt få som uppmärksammar att man praktiskt taget åker runt i en liten raket.

Även fast MINI:n är framhjulsdriven och har 192 hästkrafter så har den förvånansvärt mycket grepp. Kraften går rakt ner i backen och den kämpar inte ens efter fäste vid fullt faspådrag vilket är imponerande. Något som inte är lika imponerande är hur ratten bokstavligt talat vill att man kör av vägen när man gör en kickdown. Ratten kränger och man måste hålla ett krampaktigt grepp för att undvik en dikeskörning. Vid normal körning är dock styrningen väldigt direkt och behaglig.

Bilen vi fick testa var utrustad med ett ställbart chassi som reglerar dämparnas hårdhet genom ett enkelt knapptryck. Det är en magnetisk vätska som reglerar detta och det är med samma vridreglage som styr de olika körlägen.  Själva funktionen att man kan ändra dämparnas styvhet är genialiskt bra men tyvärr så fallet detta när de sitter ihop med olika körlägen.  Det olika lägena är ”Green”, ”Mid” och ”Sport”. I sportläget är bilen väldigt aggressiv och det blir lätt lite ryckigt vid normal körning. Till exempel så kan de bli lite stötigt om du kör runt på sport i stan, då vore det perfekt att kunna lägga motor och växellåda i sport och sedan stötdämpningen på den mjukaste. Tanken är fin men det finns lite kvar att jobba på och därför skulle jag personligen lägga 20 000 slantar på annan utrustning.

Att MINI Cooper S är en bruksbil som har enormt med körglädje går inte att förneka. Det grepp som bilen har är helt enormt vilket lätt leder till att man känner sig som en rallyförare. Att slänga in bilen lite för snabbt i en kurva är absolut inga problem, snarare uppmuntrar det till att köra ännu fortare nästa gång. När man släpper på gasen vid höga varv så poppar bilen väldigt friskt vilket är extremt beroende framkallande. Om du kör runt och leker rallyförare så medför det att man får en relativt högförbrukning och med tanke på att bilen endast har en tank på 44 liter så får man spendera mycket tid på bensinstationen.

Om man är ute efter en bil som till största del erbjuder körglädje så är MINI Cooper S den optimala bilen. Det är inte den mest bekväma bilen och inte heller den mest användarvänliga men detta är aspekter som är irrelevanta med tanke på all körglädje som erbjuds. MINI har med denna bil visa att mängden hästkrafter inte alltid är det som spelar roll. Med lagom mycket kraft, fenomenalt chassi och direkt styrning har de lyckats skapa en extremt underhållande bil.

Pris: 217 000kr (testbil ca 330 000kr)

Motor: 2-liters bensin, 192 hästkrafter, 280 newtonmeter

Drivhjul: Framhjulsdrift

Växellåda: 6-växlad automat

Mått: Längd 3821 mm, Bredd 1932 mm

Hjul: 225/35 17R

Lastkapacitet: Ca 280 liter (med fällda säten ca 941 liter) ??

Fartresurser: 0-100 6.8s / toppfart 233 km/h

Bränsleförbrukning: 5,8 l/ 100 km

Årsskatt: 910kr

 

David Jansson

david.jansson@kickdown.se