MINI Cooper Clubman D

Pris: 249.000 (testbil ca 325.000)

Motor:  2.0 liter diesel 150hk

Drivhjul: Framhjulsdrift

Växellåda: 8-växlad automat

Dimensioner: Längd 4350mm Bredd 1800mm 

Hjul: 225/40 R18 92Y

Lastkapacitet: Ca 360 liter

Fartresurser: 0-100 8,5 s / toppfart 220m/h

Bränsleförbrukning: 4,13l / 100km blandad körning

Årsskatt: 1207 kr

När jag tänker på MINI Cooper så kommer det direkt upp en bild i huvudet som föreställer en otroligt liten bil med mängder av körglädje och en vikt som knappt matchar en kattunges. Mini har alltid fokuserat på att leverera små bilar som är genuint roliga att köra. Personligen tror jag att det är just därför de har sålt i sådana mängder som de faktiskt gjort. På senaste tiden har Mini-familjen utökats och det har tillkommit modeller som många inte anser får heta just MINI längre. Den originella Minin har fått 2 syskon vid namn Clubman samt Countryman. Detta kan verka som ett försök från deras sida att utöka sin målgrupp och försöka locka de lite mognare konsumenterna. Frågan jag nu ställer  är utifall den mognare Clubman fortfarande borde få kallas just MINI.

Bilarna har genom alla tider erbjudit enorma mängder körglädje. Bilar som sätter ett leende på läpparna varje gång man ska ut och köra. Att köra bilen som en tok är inga problem med tanke på den direkta styrningen och den styva stötdämpningen. Tyvärr så finns inte denna känsla kvar i Clubman på samma sätt, visst finns det ett läge som ger lite extra ”Gocart-feel” men detta är inget som är i närheten av de gamla och nya MINI Cooper. Det faktum att bilen är större märks tydligt och upplevelsen bakom ratten har försvunnit en aning. Med detta menar jag inte att bilen inte är rolig att köra, bara att den inte känns lika rapp och nätt.  Styrningen är densamma men stötdämpningen är inte lika styv. Detta leder till att man inte gärna kastar in bilen i en kurva lika snabbt som jag skulle gjort det med en vanlig Mini. Bilen känns betydligt mognare än sin lillebror men samtidigt inte lika tråkig som några av konkurrenterna.

Den utmärker sig positivt gällande köregenskaper i sitt segment men desto sämre avseende lastförmåga. Som många vet så har Clubman hela sex dörrar. Den tvådelade bakluckan må vara fin men inte lika praktisk som en traditionell baklucka. Att öppna båda dörrarna bak kräver mer utrymme och det är inte så vidare optimalt, exempelvis i ett trångt parkeringshus eller då man av någon anledning skulle vilja se bakåt. Minin är den minsta bilen i sitt segment och rymmer inte överdrivet mycket prylar. Bilen känns som ett mellansteg mellan en liten kör glad bil till en Svenssonbil vars uppgift endast är att lasta. Den potentiella köparen är förmodligen en ungdom som sakta är på väg in i ”Svenssonlivet” och därför kommer säkerligen behovet täckas.

Exteriört och interiört så har Mini verkligen lyckats. Bilen är elegant men samtidigt sportig vilket lockar de yngre köparna och det är exakt vad mini är ute efter. Inuti bilen så är allt väldigt välgjort och håller hög klass. Som många vet ägs MINI av BMW och det kan man se tydligt då de har samma tänk som i en BMW, fast mer ungdomligt. Ett exempel på detta är att många reglage liknar interiören i ett flygplan.

Motormässigt så var bilen mycket bekväm att köra. De 150 hästarna svarar bra vid låga varv och är smidig vid starter och stadstrafik. Tillsammans med den åttaväxlade automatlådan så fungerar den perfekt till vardaglig körning. Dock är det något jag saknar. Motorn känns lite för mogen, den vill gärna ligga på så låga varvtal som möjligt och vill gärna undvika hårda accelerationer. Minis signum är som sagt körglädje och för att få ut det ur en Clubman bör man välja en större diesel eller köpa bensin.

Mini har med den mer mogna Clubman försökt öka försäljningen genom att utöka sin kundgrupp. Med sin design blandat med körglädje och användarvänlighet så står sig Mini bra på marknaden. De har lyckats att skapa en bil som känns betydligt mer mogen och bekväm. Bilen känns modern och har stor potential att locka till sig de yngre konsumenterna som behöver mer plats än en vanlig MINI erbjuder, men som inte vill köpa en stor kombi utan någon form av körglädje. Hur vidare bilen bör få kallas MINI är en definitionsfråga men jag anser att det fortfarande är en MINI. Visst, bilen är inte lika liten längre, men man känner igen sig interiört och exteriört. Förändring måste få ske men gränsen är nådd den dagen då MINI lanserar en suv eller en större kombi.

David Jansson

david.jansson@kickdown.se