Sverige, kombins hemland… eller hur var det nu igen?

Vårt avlånga land har sedan urminnes tider varit ett av de länder i världen som varit mest tätt på kombibilar. Över tid har detta dock ändrats sakta men säkert. Först bytte vi ut kombibilarna mot rymliga och rejäla SUVar som täckte samma behov samtidigt som de adderade markfrigång och en varierande mängd statushöjning. På senare tid är det däremot inte endast kombibilarna som blivit utbytta, nu har vi även bytt ut ”Golf-klassen” till små SUVar.

Det är tillverkare från alla segment som nappat på detta koncept. Dessa små SUVar marknadsförs allt som oftast som den ungdomliga bilen för de som vill ha något trendigt men samtidigt användbart och inte allt för stort. Marknadsföringen är enligt mig helt rätt, ett exempel på detta är Lexus nya minsting på SUV-sidan, UX250h. Denna marknadsförs som en ”Urban Explorer”, alltså en urban utforskare. Det är vad tillverkarna tror och hoppas på att dessa bilar ska användas till. I många fall stämmer det men de små SUVarna rullar i minst lika många exemplar med en pensionär bakom ratten som uppskattar det enkla och smidiga insteget och de väl tilltagna utrymmen som erbjuds.

Mazda CX-3 då, hur är den? Det tog vi reda på genom att ta med kärran till Idre Fjäll. För att ta en bil med på en resa till fjällen kräver jag ett gäng punkter i kryssade. Bekväma stolar, rattvärme, bra ljudsystem, adaptiv farthållare, fyrhjulsdrift och en låg ljudnivå. CX-3 kryssar i alla dessa punkter utan tvekan.

Visst hade det varit en än bättre upplevelse att ta med en CX-5 upp till fjällen, men den är överflödig i många andra fall där CX-3 är alldeles lagom. Med detta i åtanke är CX-3 en ypperlig bil för långfärder.

Det allra viktigaste är såklart fyrhjulsdriften, i Mazdan är denna riktigt imponerande. Under hela resan kändes färden mycket sansad och säker. Detta utan att bilen drar i sig orimliga mängder bensin. Styrningen är stabil i kombination med fyrhjulsdriften och föraren har ett enkelt jobb att styra upp bilen även i snöstorm och längs biltäta landsvägar.

Mängden utrustning man får gotta sig med i en CX-3 är svårslagen och gör att bilen känns mycket raffinerad och i många anseenden lyxig. Stolarna är lika bekväma som de är skinnbeklädda och elmanövrerade. Detta tillsammans med ett ljudsystem från Bose gör atmosfären inuti kupén blir makalöst trivsam och exklusiv.

Sammanfattningsvis är Mazda CX-3 den perfekta SUVen för dig som är en ungdom, eller inte alls en ungdom. Bilen är behändig i storlek men har rejält utrymme för både passagerare och last. Motorn passar bilen som handen i handsken, tillsammans med den automatiska växellådan blir motorvägskörning en fröjd för både plånboken och alla passagerare som slipper lyssna på surret från en för högt varvande motor. Bilen är anmärkningsvärt mycket mer körglad än förväntat och detta gör inte upplevelsen sämre. Detta är den perfekta bilen för dig som vill ha mycket bil för pengarna. Testbilen som ligger en bit över 260 000 kr är prisvärd och utan tvekan den modell jag hade gått för om jag skulle köpa en CX-3.

 

Fakta om Mazda CX-3:

Pris: från 176.900 kr (testbil 262.800 kr)

Motor: 2,0liters bensin 150hk

Co2/km: 152g (NEDC Corr)

Drivhjul: Fyrhjulsdrift

Växellåda: 6-växlad automat

Mått: längd 4280 mm, bredd 1770 mm

Vikt: 1294 kg

Bagagevolym: 350 liter

Fartresurser: 0-100 km/h 9.6 sekunder / toppfart 195 km/h

Årsskatt (WLTP) : 5334 kr