Äntligen var är det dags att recensera Lexus minsting i SUV-familjen. Den heter UX250h och går närmast att jämföra med Toyotas motsvarighet C-HR. Men dessa skall absolut inte misstas för varandra, UX är ca 10 gånger bättre.

Namnet UX är inte bara påhittat, det står (som vanligt när det gäller den japanska tillverkarens namn på modeller) nämligen för något. UX står för Urban Explorer. Lexus tilltänkta målgrupp för den nya modellen är de unga storstadsmänniskorna som vill haka på SUV-trenden, vara miljömedvetna med ändå inte åka runt i vilken bil som helst. Kunderna tänks i många fall vara förstagångsköpare av Lexus, kanske även förstagångsköpare av bil. UX är numera tillsammans med sitt mindre syskon CT, insteget in i Lexus-familjen. Men dessa är inte de enda som skall sätta sig i en UX. Denna gång använder Lexus sig utav begreppen ”upgrader” och ”downsizer”. Lexus UX är tänkt för kunden som ska ta steget upp i en lyxbil för allra första gången samt för den som sedan länge kör Lexus men som kan tänka sig att kliva ner från RX till något mindre, där passar UX perfekt.

Hur är då bilen bakom allt ståhej och allt prat?

Jo det är en bil som inte går att misstas för något annat än en Lexus, från flera mils avstånd är det tydligt vad man tittar på. Formgivarna, med den kvinnliga projektledaren Chika Kako i spetsen verkar ha en förkärlek för att vecka plåt till bristningsgränsen. UX har många vackra och distinkta linjer som inte återfinns på någon annan kärra i samma segment. Grillen är även den karaktäristiskt för Lexus, något nytt finner vi först när vi tittar på bilens bakände. Baklampornas ljuskant löper över hela bakluckan och skapar ett mycket modernt och spektakulärt yttre. I kupén blir vi inte förvånade då vi återfinner design och många detaljer från NX, LC och även LS. Skärmen (som Lexus äntligen har uppdaterat) går nu även att få med Apple CarPlay. De riktigt snygga sportstolarna finner jag ytterst bekväma, det enda jag kan förmå mig att gnälla på skulle väl vara det underdimensionerade baksätet, men det bekymrar knappast målgruppen för denna bil.

Hur är den att köra då?

Vår testbil är en topputrustad bil med E-Four (AWD), hybridversionen med en elmotor som tillhandahåller en stöttande drivning på bakhjulen i hastigheter upp till 70 km/tim. Detta upplägg ska inte ses som något man kör terrängbana med, utan snarare som ett kursstabiliserande hjälpmedel som agerar som hjälp vid start vid snö och på annat halt väglag. I Lexus senaste generation av hybriddrift (generation 4) är det helt steglös utväxling som gäller. Starter och gaspådrag under färd går otroligt mjukt och inte alls ansträngt UX, inte ens när gaspedalen är planterad i golvet väsnas den nya versionen av hybridsystemet så att man störs. I och med den nya generationens hybridsystem blir UXens karaktär alltmer lik den hos en ”vanlig” bil och det välkomnas.

När jag för första gången kör bilen är det inte utan farhågan att den ska ha fallit offer för den senaste trenden. Nämligen att alla bilar ska vara så fruktansvärt ”sportiga” hela tiden utan att på riktigt vara det. Det brukar oftast resultera i en stötig och högljudd historia. Lexus UX är däremot inte offer för detta, den ter sig tvärtom komfortabelt och mjukt, dock inte ostabilt. Ljudnivån är som den skall vara i en bil av denna kaliber, mycket tyst. Detta tillåter ljudet från Mark Levinson-systemet får fritt spelrum att göra kupén till en enormt trivsam plats att vistas i.

Sammanfattningsvis är Lexus UX250h en fullträff, hybridlinan tillsammans med en utmanande men inte för skrikig design gör denna bil till ett perfekt val för väldigt många målgrupper. Den är vacker att se på, skön att köra, snäll mot miljön.

Fakta om Lexus UX250h:

Pris: från 355.700kr (testbil ca 528.000 kr)

Motor: 184 hästkrafter el-hybrid

Drivhjul: Framhjulsdrift

Växellåda: CVT-Automat

Mått: L: 4495 mm, B: 1840 mm

Vikt: 1600 kg

Bagagevolym: 485 liter

Fartresurser: 0-100 km/h 8,7 sekunder / toppfart 177 km/h

Co2/km: 101g (WLTP)

Årsskatt (WLTP) : 360kr