Kias allra första GT-vagn alltså, är den lika bra som alla säger? Det har vi tagit reda på.

När jag först fick se nya Kia Stinger blev jag positivt överraskad, men i bakhuvudet fanns samtidigt tanken om att detta är nog ett trick för att slipa på varumärket, men inte så mycket mer.

Ack så fel jag hade. Kia Stinger är en otroligt bra bil som får vilken förare som helst att känna sig upphetsad. När man glider runt i Kia Stinger får man mer uppmärksamhet än alla andra Kia-bilar någonsin fått tillsammans. Inte konstigt med tanke på den gråa färgen som tillsammans med röd skinnklädsel, röda Brembo-ok och panoramaglastak utan tvekan är den mest tilltalande specen man kan tänka sig. De fyra piporna bak frånger sig tyvärr inget öronbedövande muller men det ser fantastiskt kaxigt och snyggt ut. Kias designteam har lyckats fullt ut med Stinger och jag håller alla tummar jag har för att de fortsätter på samma spår även när det gäller de något mer timida bilarna i Kias flotta.

Kia är en tillverkare som gått från 0-100 på den svenska marknaden de senaste åren. Man har gått från att göra stundtals tråkiga och inte sällan rentav dåliga bilar; till att nu ett fåtal år senare göra denna otroligt spännande och uppseendeväckande bil. Kia tog sig modet att skapa en riktig GT-vagn, och så man gjorde det.

Den 3.3 liter stora V6an i Stinger GT har ett bottendrag som heter duga och sin toppeffekt av 370 hästkrafter nås vid 6 000 rpm. Det finns med andra ord kraft så att det räcker och blir över, genom hela registret. Mycket tack vare dubbla turboaggregat når man hela 510 nm vridmoment. Föga förvånande är detta inget man får gratis. V6an vill i utbyte mot att den levererar 370 pigga hästkrafter; ha så mycket bensin så att man ibland blir osäker på om det i själva verket är en soppatörstig Mercedes AMG man sitter i. Det tar lite tid men när man lär sig att sluta tänka på den ekonomiska biten blir Kia Stinger njutbar fullt ut.

Utrymmen finns det gott om i Stinger. Baksätet är lika rymligt som sig bör i en lyx-sedan. Man sitter som en kung med sätesvärme även bak som styrs via en elegant knapp i dörren.

Interiört är Kia iallafall på ytan mycket imponerande, inte lika fin finish som i sina tyska konkurrenter men fortfarande det allra bästa Kia någonsin gjort. Alla knappar och reglage är rejäla och simpla att förstå sig på. Denna interiör skulle imponera på mig även om den satt i en BMW.

Sammanfattningsvis är Kia Stinger GT en bil som visar att Kia både kan och vågar utmana sina konkurrenter på bortaplan. Det finns ingen tvekan om att Stinger är en ren GT-bil som skall avnjutas i högre hastigheter på motorväg och inte på en racingbana. Fjädringen är trots att den går att elektroniskt ställa, för mjuk för att det på riktigt skall vara en fröjd att kasta den in i en snäv kurva, detta är heller inte meningen med bilen. Jag skulle personligen vilja att Kia Stinger GT inte var fullt så tam. Växlingar, accelerationer och framförallt motorljudet är enligt mig för tamt för att matcha bilens utseende och image. Med alla parametrar inräknade är Stinger ett enormt stort steg framåt för Kia som både tillverkare och varumärke, en mycket imponerande bil även om man bortser från att det trots allt är Kias första i klassen.

 

Edit: David som är presschef på Kia har informerat mig om att pressbilen nu fått ett sportavgassystem monterat, problemet med för lite muller är med andra ord löst.

Fakta om Stinger GT

Pris: 514 900 kr (testbil ca 528 000 kr)

Motor: 3.3 liter V6 bensinmotor, effekt: 370 hk

Drivhjul: Fyrhjulsdrift

Växellåda: 8-växlad automat

Mått: Längd 4830 mm, Bredd 1870 mm

Hjul: bak: 255/35 R19 (fram: 225/40 R19)

Lastkapacitet: Ca 406 liter

Fartresurser: 0-100 4.9 S / toppfart 270 km/h

Bränsleförbrukning enligt tillverkare: 10,6 l/ 100 km blandad körning

Årsskatt: 15 178 kr första tre åren

 

David Jansson

David.jansson@kickdown.se