Det är dags för vår tredje Kia, vi har tidigare inte blivit besvikna utan våra förhoppningar har blivit överträffade. Traditionsenligt blev vi inte heller denna gång bedrövade.

Kia Sportage är en SUV/Crossover med en prislapp som onekligen ligger väldigt lågt jämfört med de allra flesta konkurrenters kostnad för en bagagerumsmatta i gummi. Kia Sportage börjar på smått otroliga 204 000 SEK. Detta betyder att den som vill ha en fullutrustad Sportage knappt behöver öppna plånboken jämfört med en BMW X3 med lika mycket utrustning.

När jag fick nyckeln i handen reagerade jag på att nyckeln var av exakt samma form som den jag fick när jag skulle köra både Optima i Florida och Soul här hemma i Sverige, detta betyder att den är keyless, bra tänkte jag. Första intrycket var tack vare den exceptionella designen en glad överraskning. Bilen ger intrycket av att kosta runt det dubbla av vad den egentligen kostar, både interiört och exteriört är detta den första tanken som slår mig. Sportage är bilen som säljer näst bäst i sin klass och jag är inte det minsta chockad. Kia Sportage är en iögonfallande snygg bil som fått ett lyft från tidigare generationer. Kia har gjort bilen slank och otroligt åtråvärd för de som vill ha en bra och billig bil men som inte lägger något vikt vid att just denna bil skulle vara från till exempel München eller Stuttgart.

Hur bilen beter sig på kurviga landsvägar är inte synonymt med SUVar överhuvudtaget, jag ska inte överdriva och säga att den sitter som ett skruvstäd men jag kan däremot säga att den sitter otroligt bra även i de skarpaste av kurvor och jag känner mig trygg med att gasa mig ur kurvor som skulle skrämma en sportbil. En SUV som hanterar kurvor som en sportbil är dock inte bara en dans på rosor, det är snarare en dans på kullersten, med decimeterhöga klackskor. Det jag menar med denna fjantiga metafor som inte är alldeles lätt att se framför sig är att bilens fjädring är stenhård, speciellt på en uppsättning 19″ är Kia Sportage inte en bil man tar av asfalten utan att riskera att studsa upp i taket vid minsta ojämnhet i vägen.

Kia Sportage ska enligt mig vara fullutrustad, köparen får otroligt mycket bil för pengarna och bilen blir mycket mer attraktiv på begagnatmarknaden. Att man kan få en bil som parkerar sig själv för under 400 lakan är ingen nyhet men hur detta är möjligt i en SUV tillsammans med mycket annan utrustning är för mig en gåta.

Sammanfattningsvis är Kia Sportage en mångsidig bil som är perfekt för barnfamiljen, fyrhjulsdrift och 2-liters dieseln tar bilen framåt snålt, säkert och förvånansvärt tyst även om vägljudet kan bli en aning högt med de största fälgarna monterade. Att ekonomiskt försvara ett köp av en BMW X3 framför Kia Sportage är ungefär lika svårt som att hoppa till månen, det är ingenting man försöker sig på, såvida man inte är hög på någon syntetisk drog. Är man säker i sig själv väljer man en Kia Sportage framför det mesta i sin klass både pris, utseende och prismässigt. Känner man sig tvungen att bevisa sig själv för kollegorna i parkeringsgaraget väljer man utan tvekan en tysktillverkad bil.

Fakta om Kia Sportage:

Pris: 204 900 (testbil ca 350 900 kr)

Motor: 2.0-liters dieselmotor, 180 hk, 265 Nm, Drivhjul: Fyrhjulsdrift

Växellåda: 7-växlad automat (DCT dubbelkoppling)

Mått: Längd: 4480 mm, Bredd: 1855 mm, Höjd: 1635 mm

Hjul: 245/45 R19

Lastkapacitet: Ca 565 liter

Fartresurser: 0-100 9.5 sekunder / toppfart 201 km/h

Bränsleförbrukning enligt tillverkare: 6.3 l/ 100km (blandad körning)

Årsskatt: 3970 kr

 

 

David Jansson

David.jansson@kickdown.se