Kia Soul

Den som läst min recension av Kia Optima i Florida vet att jag lovordat Kias nya skepnad som en folkets bil med en överkomlig prislapp. Man är inte rädd att göra stora satsningar och är extremt snabba från vision till verklig produkt. Många tillverkare är pigga på att släppa konceptbilar men aktar sig för att förverkliga den. Kia är totalt tvärtom, konceptbilen ses som ett löfte och är ett ypperligt sätt att lyfta imagen kring företaget på ett sätt som annars inte vore möjligt.

Kia Soul är en slags småbil kombinerat med kombi. Den är högt byggd vilket ger en rymd inuti bilen som tillsammans med panoramataket gör att man känner sig allt annat än klaustrofobisk. Kian har en spännande design som gifter sig riktigt fint med bilens pigga och roliga köregenskaper.

Något som gjorde mig förvånad då jag fick höra om Kia Soul var att den erbjuds med just den motorn vi testat, en 1.6-liter bensinare på hela 204 hästkrafter. Jag blev osäker på hur i hela världen all denna kraft ska gå ner i asfalten. Mina farhågor blev tyvärr besannade då jag under en torr och solig vecka i Stockholm testade bilen. Den som inte vet vad ”torque-steer” innebär kan enkelt få uppleva detta genom att sätta sig bakom ratten på Kia Soul med en 1.6-liter turbomatad motor. Man har inte lyckats få ner all kraft i asfalten vilket medför att ratten rycker skoningslöst då man trampar plattan lite får hårt. Det är bland annat detta som gör att denna motor är överflödig i denna annars mycket trevliga bil. Missförstå mig rätt, jag gillar motorn och den tillför mycket glädje till bilen men den är överflödig i just denhär bilen som antagligen inte intresserar de köpare som prioriterar hästkrafter utan snarare bränsleeffektivitet och driftsäkerhet.

Infotainmentsystemet är (för att vara en icke-tysk bil) otroligt snyggt och lättmanövrerat. Atmosfären i bilen är lyxig och inte alls vad man tror när man hör priset på bilen. Interiören känns påkostad och kvalitativ, den ger känslan av minimalistisk lyx där ingen av de system som tillhandahålls föraren är speciellt svårt att förstå sig på.

Kian är svår att inte tycka om, du får full utrustning för en billig peng utan att behöva åka runt i en bil som är osäker och speciellt obekväm. Helheten gör att det är en bil man tycker om, efter min vecka med bilen kan jag säga att den fungerat ypperligt för mina behov som denna vecka t ex innebar att frakta 20 kvadratmeter golv från byggvaruhuset in till Stockholms innerstad. Den är ingen bil jag som en ung pojkspoling är speciellt exalterad över att åka runt i men det är inte heller så att jag skäms för att kliva ur den på en parkering. Jag skulle personligen rekommendera ett mindre motoralternativ till den som funderar på att köpa en Kia Soul, även om jag själv uppskattar hästkrafterna som gör bilen rolig att köra är det fullständigt onödiga pengar att lägga på fler hästkrafter som ändå sällan utnyttjas. Spara hellre ca 35 000 kr och lägg dessa på bensin eller ännu mer utrustning.

Fakta om Kia Soul:

Pris: 224 900 (testbil ca 252 900 kr)

Motor: 1.6-liters bensinmotor, 204 hk, 265 Nm, Drivhjul: Framhjulsdrift

Växellåda: 7-växlad automat (DCT dubbelkoppling)

Mått: Längd: 4140 mm, Bredd: 1800 mm, Höjd: 1618 mm

Hjul: 235/45 R18

Lastkapacitet: Ca 220 liter

Fartresurser: 0-100 7.8 sekunder / toppfart 200 km/h

Bränsleförbrukning enligt tillverkare: 8,4 l/ 100km (blandad körning)

 

David Jansson

David.jansson@kickdown.se