Kia Sorento är tillverkarens för tillfället absolut största modell, med ett fruktansvärt stort lastutrymme och minst lika ordentligt tilltaget utrymme för passagerare. Vi har satt den på prov genom bland annat en flytt hemifrån med densamma som flyttbil.

Vi har tidigare testat Kia Sportage som vi tyckte hade en lite för styv fjädring vilket medförde en lätt stötig åk-komfort vid låga hastigheter. Sorenton är marginellt bättre, den är stor, tung och pampig.

Kia Sorento ser snygg ut, men under ytan döljer sig något föråldrad teknik som inte gör resten utav bilen rättvisa. Detta visar att Kia inte precis lägger ned sin själ i varje ny bil som lanseras utan det största fokuset ligger på att släppa nya modeller, trots att de inte alltid är speciellt nya. Denna teknik har blivit allt vanligare i branschen i jakt på medieutrymme och stor uppståndelse. Kia har under senare år blivit bättre på att utveckla sina bilar inför varje nysläpp, se bara på Optima, Soul och Niro som alla finns som elhybrider och två utav dessa också som rena elbilar.

Sorento är som sagt inte särskilt tekniskt i framkant men ack så bra den är. Den passar perfekt för den som vill ha mycket bil för pengarna. Premiumbilar i samma storleksklass och inte minst lika mycket utrustning springer utan större bekymmer upp över 700-800 000 kronor.

Självklart måste jag återigen gå in på lastutrymme. Under veckan jag testat bilen har jag flyttat, bilen har fungerat fantastiskt bra för ändamålet. Jag fick in en fullstor soffa i bilen, det säger en hel del om bilens praktikalitet. Jag har flyttat utan att behöva använda släpvagn, detta är det inte vilken bil som helst som klarar av.

Bränsleekonomin är heller inget att klaga på, jag snittade max 0.9 liter per mil under min vecka (i storstaden) med denna bjässe till bil. Verkligen inte farligt för en så stor bil och nästan uteslutande stadskörning.

Interiören är simpel och infotainmentsystem bra, när man väl lär sig hur allt fungerar är det smidigt och lättmanövrerat men ändock en aning utdaterad. Jag gillar bilen starkt och drar mig inte för att rekommendera denna till bilköparen som söker storlek, sju säten, mycket utrustning och ett minst sagt överkomligt pris. Det är inte för inte Kia år efter år klättrar på listan över mest sålda bilar i Sverige och Europa. Jag har tagit upp det flera gånger i tidigare recensioner av Kias bilar men jag kan inte låta bli att bli imponerad över hur Kias strategiska arbete både som varumärke och biltillverkare går spikrakt uppåt. Man är inte rädd att släppa bilar på motståndares hemmaplan, jag menar såklart nya Kia Stinger som med sina 370 hästkrafter är så långt ifrån allt Kia tidigare stått för och har imponerat stort på hela bilvärlden.

Fakta om Kia Sorento

Pris: Från 383 800 kr (Testbil ca 450 000 kr)

Motor: 2.2-liter  dieselmotor, 200 hk, 441nm

Drivhjul: Fyrhjulsdrift

Växellåda: 8-växlad automat

Mått: Längd: 4780 mm, Bredd: 1890 mm, Höjd: 1690 mm

Vikt: 1 896 kg

Hjul: 235/65 R17

Fartresurser: 0-100 9 sekunder / toppfart 203 km/h

Bränsleförbrukning enligt tillverkare: 5,7/ 100km (blandad körning)

Utsläpp: 149 g/km

Årsskatt: 4 388 kronor

 

David Jansson

David.jansson@kickdown.se