Kia Optima

Min erfarenhet av Kia innan detta test var nästintill obefintlig. Jag har kört en kompis mammas Kia Cee’d ett par gånger till tippen för att slänga resterna av deras utrivna kök. Den bilen satte inga djupa spår i mitt minne annat än att jag kommer ihåg väl hur växelspaken kändes speciell, lite som en av det slag du hittar i en lastbil av äldre modell.

Detta innebär optimala förhållanden för en perfekt recension, jag har inga förutfattade meningar eller personliga åsikter som på förhand kan påverka mina tankar om just den här bilen. Detta är den allra första Kia som Kickdown testar vilket är mycket spännande.

Resan går alltså från Miami Beach, vidare till Key west, Naples och Orlando för att sedan vända ner till Miami igen. Resan varar i 10 dagar så det är ingen stress, testet är grundligt och gjort helt enligt de regler jag satt upp för mig själv gällande recensioner.

Bilen då, Kia Optima 2017 av sedan-modell, den är enligt mig bland det bästa jag sett Kia presterat design-mässigt och även funktionsmässigt. Med på resan är min familj, detta innebär alltså packning för fyra personer som ska räcka i tio dagar plus inhandling av kläder som skulle räcka till att få en eskimå svettig.

Fyra stora resväskor och tre handbagage går in utan problem i Kians bagageutrymme, är det ens möjligt?! Redan vid inpackning av väskorna är jag imponerad av den här bilen. Att allt är större i Amerika visste jag, men att allt är större i Korea hade jag ingen aning om.

Kia har länge stått i skuggan av sina tyska konkurrenter som utan vidare problem utklassat Kia i allt, förutom pris då. I och med Optima har man minskat gapet mellan tillverkarna så mycket att det blivit svårt att motivera varför man skulle köpa en, i vissa fall flera hundra tusen kronor dyrare tysk bil, istället för en Kia.

Det finns ingen tvekan om att Kia har sneglat en aning på tyskarna. Det är nödvändigtvis inte negativt, snarare positivt i detta fall. I stort sett alla imiterar tyskarna men med blandade resultat. Kia har lyckats, interiören är spartansk men otroligt stilren, den är omöjlig att missförstå tack vare att alla reglage sitter precis där de bör. Testbilen var noll utrustad vilket innebär AC och inte klimatanläggning, till följd av detta måste temperaturen och fläkten justeras i princip hela tiden på grund av det varma klimatet. Jag rekommenderar starkt att välja till klimatanläggning vilken eliminerar detta i-landsproblem.

När jag hämtade bilen vid M.I.A- Miami International Airport var jag fruktansvärt jetlaggad efter vad som känts som 18 mellanlandningar. Jag satte mig i bilen och körde mot boendet i Miami Beach, det jag först blev varse var hur väl bilen smälter in var jag än befann mig. För att komma till boendet krävdes en resa genom alla samhällsklasser i staden. Bilen smälte in precis lika bra i de skumma förortsområdena som på de stora paradgatorna i Bay Harbour där Rolls Royce trängs med Bentley.

Dock ser jag inte hur denna bil ska sälja bra här i USA, vid första tankningen gick det i 60 liter i bilen. Detta kostade 275 svenska riksdaler, 275! Man skulle ju lika gärna kunna FÅ pengar för att tanka. Om man inte är den miljömedvetna typen kan jag inte se varför i hela fridens namn man skulle köpa den här bilen istället för en blodtörstig V8 på 6,4 liter. Skämt åt sido är jag inte precis förvånad över vad man ser rulla på vägarna i USA, det kostar ju ingenting att tanka!

Optiman är så rymlig att jag inte ser hur Kombi-modellen Kia Optima Sportswagon möjligt ska kunna vara ännu mer praktisk.

Kias största målgrupp är sannolikt inte F1-förare och kommer därmed inte trampa gaspedalen genom plåten vid varje tillfälle som ges. Och väl är det, den är inte vad man skulle kalla rapp och definitivt inte en bil som man skulle ta med till en Track-day. Optima har nog med kraft och köregenskaper för att helt utan problem hänga med i den lugna trafiken i Florida, men inte mycket utöver det.
Sammanfattningsvis visar Kia Optima att Kia vill vara med och slåss om marknaden för vardagsbilar. Man har presterat sitt yttersta med bilen och kommer förhoppningsvis fortsätta i samma spår. Jag har absolut fått upp ögonen för Kia som inte tidigare varit speciellt intressant för mig. Jag ser fram emot att komma hem igen och testa Kia Optima Sportswagon.

Pris: 312 900 kr (testbil ca 312 900 kr)

Motor: 2.4 liter rak 4-cylindrig bensinmotor, total effekt 185 hk

Drivhjul: Framhjulsdrift

Växellåda: 6-växlad Automat

Mått: Längd 4855 mm, Bredd 1860 mm

Hjul: 235/45 17R

Lastkapacitet: Ca 510 liter

Fartresurser: 0-100 9.0 S / toppfart 200 km/h

Bränsleförbrukning enligt tillverkare: 5.4 l/ 100km blandad körning

Årsskatt: 602 kr