Kia Optima SW Plug-in Hybrid har inte bara det längsta namnet i klassen utan också den längsta räckvidden på el. Längst räckvidd på el i klassen är inte precis ett dåligt säljargument, vem blir inte lite upphetsad av att höra det liksom. Under veckan som jag testat bilen har jag kört upp en kvarts tank, och jag har kört totalt 50 mil. Har man möjligheten att ladda bilen hemma och kanske även på jobbet är laddhybrid ett bra alternativ. Du kommer behöva tanka den ytterst sällan och förmånsvärdet blir väldigt lågt. Rena rama drömmen för den ekonomiska och miljömedvetna tjänstebilsföraren.
Att kunna köra fram och tillbaka till jobbet samt samtidigt hinna med lite småärenden skulle inte vara några problem med tanke på det räckvidden. Så fort temperaturen utomhus kryper ner så tvärvägrar bilen att köra på el, hur mycket jag än försökte kunde bensinmotorn inte dra sig från att starta. Detta är dumt med tanke på att många bara kör korta sträckor och då tappas poängen med att köra en laddhybrid. Efter halva veckan läste jag mig till att om man stängde av ac:n så skulle inte förbränningsmotorn kicka in, och mycket riktigt stämde det. Tyvärr är jag inte tillräckligt miljömedveten för att köra bilen till jobbet mitt i vintern och samtidigt frysa ihjäl men det är kanon för de som vill.

Om man är ute efter körglädje av något slag så kommer bilen göra dig extremt besviken. Bilen känns tung och odynamisk. När batterierna är laddade upplever man bilen inte alls som seg men så fort de laddat ur känns bilen en aning klen. I hybridläget drivs bilen av förbränningsmotorn i symbios med elmotorn. Vid inbromsningar genereras ström in i batteriet. Att ladda upp bilen fullt tar ungefär 5 timmar via ett vanligt eluttag och ungefär 3 timmar vid en laddbox.

När det kommer till interiören är jag mäkta imponerad. När jag tänker på Kia får jag en bild i huvudet av min mammas Kia Cee’d från 2009 och oj vilken resa de har gjort. När man öppnar förardörren möts man av en premiumkänsla vilket man inte gjorde i deras föregående modeller. Ventilerade lädersäten, stilren design, ett enormt panoramaglastak och en väl fungerade touch-skärm gör att man trivs som fisken i vattnet. Bilen vi testar är utrustad med pluspaket 2 vilket innebär att man får allt och lite till.

Den utmärker sig inte mycket i vardagstrafiken designmässigt men har en stilig design med snygga detaljer i turkos. Bilen har den karaktärisktiskt aerodynamiska designen hos el- och laddhybrid-bilar samt de unika 17-tumsfälgarna som ska minska luftmotståndet och bidra till en än bättre bränsleekonomi.

Kia Optima Plug in hybrid är en trevlig bil. Lättkörd med en generös grundutrustning gör detta en attraktiv bil för den som är ute efter en bil som passar in i de flesta kraven både miljö och ekonomimässigt. Eftersom att detta är en laddhybrid är den berättigad till ett statligt bidrag på 20 000. Utöver de har den ett förmånsvärde på otroliga 1304 kr i månaden vid 50% marginalskatt. Att kunna göra vardagliga ärenden och bara använda elen gör detta till en av den billigaste bilarna att köra för en tjänstebilsförare. Om du prioriterar miljön och samtidigt din plånbok är denna bil det ultimata valet. Kia har verkligen lyckats och de ska bli spännande att se hur den säljer mot storkonkurrenter såsom Passat GTE och Mitsubishi Outlander PHE

 

 

Fakta om Kia Optima SW PLUG IN HYBRID:

Pris: 404 900 kronor (testbil ca 430 000)

Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, bensin, 156 hästkrafter + elmotor 67 hästkrafter. Systemeffekt 205 hästkrafter, 375 newtonmeter

Växellåda: 6 Stegad automat 

Mått: Längd: 4855 mm, Bredd: 1860 mm, Höjd: 1470 mm

Vikt: 1740kg

Hjul: 215/25 R18

Lastkapacitet: Ca 500 liter (2 100 liter med fällda säten)

Fartresurser: 0-100 9.7 sekunder / toppfart 200 km/h

Bränsleförbrukning enligt tillverkare: 1,4 L/ 100km

Utsläpp CO2: 33 g/km