Jaguars första elbil blir en riktigt Tesla-dräpare med 400 hästar och ett utseende som vrider nackar ur led. Den heter I-PACE och kostar från 879 900:-.

Jaguar I-PACE är fortfarande en Jaguar. Trots avsaknaden av Mahogany-trä och cigarrdoft känns I-PACE onekligen som en Jaguar, om än väldigt mycket tystare än vanligt. Det är minst sagt en kickstart in på elbilsmarknaden för Jagga som hostar upp den allra första riktigt kompetenta Tesla-utmanaren. Detta tillsammans med nya Audi E-tron såklart.

I-PACE inhyser nämligen två stycken identiska elmotorer på 200 hästkrafter styck, en per drivaxel som i sin tur är helt individuella. Detta betyder att I-PACE har ett fyrhjulssystem som kan tillämpa kraften mellan drivaxlarna hur den vill. Vid motorvägskörning kan den främre motorn bara rulla med samtidigt som den bakre jobbar, smart och bra för räckvidden. tack vare detta kan I-PACE via sin huvuddator skicka olika mycket kraft till varje hjul för att få bilen att bete sig på ett specifikt sätt. I en skarp vänstersväng skickar bilen mer kraft till högerhjulen för att enklare vrida denna drygt 2,2 ton tunga klump runt sin egen axel. Bilen känns väldigt exakt och dynamisk i sin hantering och körkänslan som enhet är mer än godkänd.

Något som ytterligare spär på bilens imponerande köregenskaper är framvagnens dubbla triangellänkar. Dessa är i stort sett hämtade direkt från F-Type, bakvagnen är en utvecklad variant av den som återfinns i F-Pace. Detta innebär en mycket lyckad kombination, i normalfallet vid körning på tex landsväg ter sig I-PACE avspänt och lugnt. Luftfjädringen (som är ett tillval för 16 100 kr) är mitt i prick. Lagom hårt satt, inte för stötig utan att vara för gunging.

När det kommer till räckvidden är I-PACE otroligt imponerande, kör du lika snålt som i WLTP-cykeln skall du komma hela 47 mil på en laddning. Nya WLTP ersätter NEDC och är tuffare, mer verklighetstroget och i högre hastigheter. Jaguar redovisar också 54 mil enligt NEDC-cykeln. Det om något borde få Elon Musk och gänget att darra.

När du däremot tvingas ladda bilen blir det desto mer klurigt. I-PACE tar nämligen inte tre-fas och har därför en väl tilltagen laddtid vid laddning ur ett vägguttag. Du kan räkna med 38 timmar för att ladda batteriet från 0-100% i ett vanligt el-uttag.

Att ens ha en diskussion om huruvida I-PACE kan vara en riktig Jaguar trots sin (för Jaguar) kontroversiella drivlina är enligt mig helt befängt. I-PACE är den bilen i tillverkarens utbud som är mest Jaguar av dem alla. Det var länge sedan en Jaguar hade samma känsla och kvalitetsintryck som denna. Allt känns otroligt välbyggt, gediget och inte minst vackert i bilen. Jaggan vinner matchen mot Tesla både när det gäller kvalitet, känsla och pris. I-PACE börjar nämligen på hela 65 800 kr under den billigaste Tesla Model X och erbjuder bra mycket mer bil för pengarna än både Tesla Model X och S.

Faktum är att I-PACE enligt mig just nu är den bästa Jaguaren. Känslan i bilen och den allmänna upplevelsen i kupén visar på att I-PACE har fått mycket kärlek i sin tillverkningsprocess, inte så konstigt då det är en omåttligt viktigt bil för tillverkaren.

Sammanfattningsvis är Jaguar I-PACE den allra viktigaste bilen för Jaguar på väääldigt många år, kanske sedan F-type kom 1961. Det är en riktig Tesla-utmanare som på de allra flesta mätbara vis är bättre. Känslan i bilen är på en helt annan nivå och utseendet drar åt sig oförskämt mycket uppmärksamhet. Trots sin tysta framfart får I-PACE mer uppmärksamhet än en vrålande blodtörstig Mustang på V-power, det är vad jag kallar klass.

Fakta om Jaguar I-PACE:

Pris: från 879.900:- (Testbil ungefär 950.000:-)

Motor: 2 elmotorer, sammanlagt 400 hästkrafter

Co2/km: O g

Drivhjul: fyrhjulsdrift

Växellåda: automat

Mått: längd 4694 mm, Bredd 1895 mm

Vikt: 2261 kg

Bagagevolym: 683 liter

Fartresurser: 0-100 km/h 4,8 sekunder / toppfart 200 km/h

Årsskatt (malus) : 360 kr