Vi är väldigt glada över att kunna presentera att vi från och med nu kommer att testa bilar från Jaguar. Först ut för ett test är Jaguar E-Pace!

Jaguar är ett märke som alltid stått för exklusivitet in i minsta detalj. Konsten med att få en biltillverkare att gå från att vara just ett exklusivt varumärke till det volymsäljande företag man måste bli för att klara sig på den minst sagt konkurrenskraftiga marknaden är något som allt för många går bet på. Detta är något som vi ska ta reda på om Jaguar likt till exempel Lexus klarat av utan att tappa sin charm fullständigt.

Jaguar E-Pace alltså, bokstaven ”E” i E-Pace får många att anta att det handlar om någon slags elektrifierad variant men i själva verket är det bensin och diesel-motorerna som tar hela kakan. Detta är Jaguars svar på Volvo XC40, Lexus UX250h och Range Rover Evouqe. Jaguar E-Pace är i mitt tycke en av de mest uppseendeväckande och blickfångande bilarna i sin klass.

E-Pace är en Jaguar, detta innebär några saker. Först och främst innebär det att den måste ha en rejäl dos personlighet, kunden skall känna sig speciell och absolut inte missa att det är just en Jaguar han eller hon sitter i. Detta är något vi anser att den har, interiört är den otroligt kvalitativ men en hel del uppseendeväckande och nytänkande funktioner och finesser. Vidare är interiören en blandning mellan klassisk Jaguar-finess och nya detaljer så som den karaktäristiskt lutande skärmen, den är inte helt genomtänkt däremot. Den är vinklad uppåt vilket innebär att solen lyser direkt på skärmen; och det går inte att se vad som står. Det tar en stund att vänja sig men med tiden blir den riktigt charmig.

Exteriören på Jaguar E-Pace är det man kallar sofistikerad, den sticker inte ut överdrivet mycket men ingen kan missa att det är en Jaguar. Visst syns det att det är lillabroder till F-Pace, men det är verkligen ingen krympt kopia. E-Pace har ett säreget och väl fungerande utseende som visar på att det är en mindre och något ”busigare” bil än F-Pace. Bakänden är magnifikt utformad enligt vissa och horribel enligt andra, vi på Kickdown har skilda meningar kring detta.

Sammanfattningsvis är Jaguar E-pace en SUV med mycket personlighet och ännu mer pondus trots sin ringa storlek. Vill du ha mycket bil för pengarna är E-Pace helt fel bil för dig, vill du däremot ha mycket personlighet och status på gatorna är det den enda bilen för dig. Sällan har vi fått så mycket uppmärksamhet i en ”vanlig” bil förut, att E-Pace inte precis är gratis är det ingen som missar. Både interiören och exteriören har en exklusiv look som utstrålar pondus och överlägsenhet, något som uppskattas.

Vi gillar E-Pace skarpt och tror att bland andra BMW X1 och X2 får sig en rejäl match när E-Pace tar sig in och utmanar. Trots att Jaguar-känslan finns bevarad på ett vackert sätt med fantastiska materialval och en finish värdig en bil som trots allt har en prislapp på över en halv miljon med lite utrustning. Detta tills trots är E-Pace en bil vars instegsmodell är framhjulsdriven och alla motoralternativ är tvärställda 4-cylindriga sådana, inte precis det första man ser framför sig när man tänker Jaguar.

Fakta om Jaguar E-Pace:

Pris: från 416.000 kr  (testbil ungefär 640 000 kr )

Motor: Bensin 2.0 L / 250 hk / 365 nm 

Co2/km: 174g (NEDC-CORR/EU6.2)

Drivhjul: Fyrhjulsdrift

Växellåda: Automat

Mått: Längd 4395 mm, Bredd 1900 mm

Vikt: 1969 kg

Hjul: 265/60 R18

Bagagevolym: 577 kg

Fartresurser: toppfart 230 km/h

Bränsleförbrukning enligt tillverkare:  7.7 L/ 100 km blandad körning