Hyundai Ioniq är den första bilen någonsin som erbjuds med ett urval av tre olika drivlinor, hybrid, plug-in hybrid samt enbart el. Ett steg i helt rätt riktigt i dagens samhälle. Ioniq Electric kommer (på pappret) 28 mil, har någorlunda väl tilltagna utrymmen samt en rimlig prislapp.

Hyundai Ioniq väger 1,5 ton och har endast 120 hästkrafter men känns ändå förvånansvärt pigg i stadstrafik. Tack vare det faktum att du har 295 nm som alltid är tillgängligt är du snabbt iväg från stillastående. Tack vare detta i kombination med att man aldrig behöver växla ner eller växla upp; håller man enkelt jämn takt med medtrafikanterna. Som i det flesta bilar finns det självklart ett sportläge men tyvärr känns det som att det mest är för att byta färgen i instrumentpanelen, någon påtaglig extra kraft märker man inte av. I Ioniq har växelpaddlarna en helt annan funktion än vad jag är van vid från bilar med förbränningsmotor. Paddlarna justerar hur mycket kraft man återvinner. Det finns 4 olika lägen där läge 0 gör så att du kan rulla obehindrat helt ljudlöst medans läge 3 gör så att man aldrig behöver använda bromsarna. Läge 3 genererar längre räckvidd samt en fetare plånbok då man inte behöver byta bromsarna lika ofta som i en ”vanlig” bil.

Interiören är simpel, den är vad jag tror man kallar ”tråkig” men ack så enkel att navigera runt i.  Utrustningslistan är lång och det finns flera funktioner och finesser som kan vara avgörande för den potentiell köparen. Körlägesväljare, döda-vinkelvarnare samt aktiv filhållningsassistent är uppskattad utrustning. Istället för en växelspak finns det knappar för N, D, P samt R. Vid sidan av finns även en knapp för handbromsen. Det är väldigt smidigt att använda och i princip vem som helst skulle vid första anblick förstå hur man kör iväg. Fördomen om att elbilar skulle vara rymdskepp som ingen annan än en tekniknörd förstår sig på, är alltså inte helt sann.

Utrymmesmässigt är Ioniq Electric ingen storfräsare. I framsätena finns det gott om utrymmen men i baksätet är det tyvärr lite tight på grund av den sluttande taklinjen. Utsikten bakåt är tyvärr inte heller helt klockren. Bakrutan är delad i två av en list (modell tjock) vilket resulterar i att utsikten blir en aning begränsad.

Det kommer som förväntat (bortsett från ett futuristiskt sus) inget ljud från elmotorn. Detta gör andra ljud långt mer påtagliga. Relativt mycket vägljud tränger in till kupén och när man kommer upp i fart är det ett märkbart vinande ljud. Det är inget öronbedövande ljud men det kan vara irriterande, den låter egentligen inte mer än en vanlig bil. Ljudet blir endast mer påtagligt pga avsaknaden av ett motorljud.

Med en verklig räckvidd på ungefär 20 mil samt ett förmånsvärde som börjar från ca 1700 kr brutto per månad; är detta ett extremt bra alternativ för dig som vill ha en så billig tjänstebil som möjligt. Infrastrukturen är tyvärr inte tillräckligt utvecklad än för att en elbil ska vara tänkbar för alla i landet. För de som är bosatta i eller runt storstäderna är detta pendalardrömmen.  Den fungerar kanon för den dagliga vardagskörningen men så fort man ska till landet eller fjällen blir man extremt begränsad då det inte finns så kallade superchargers (finns för Tesla) för Hyundai än.

Sammanfattningsvis är Hyundai Ioniq Electric en väldigt trevlig bil. Med en enkel men ack så bra förarmiljö trivs man som fisken i vattnet. Tack vare omedelbart svar på minsta gaspådrag och ett för sin storlek dynamiskt chassi är den förvånansvärt roliga att köra. Sedan det bästa av allt, det är snudd på gratis att äga och använda Ioniq Electric. Du kommer enkelt 20 mil+ vid lugn körning, detta göra Ioniq till den perfekta andrabilen. För en Aktiv individ är tyvärr räckvidden lite för kort för att fungera smärtfritt vid längre resor. Hyundai har verkligen lyckats med sin första elbil, nu väntar vi spänt på Kona Electric.

 

 

Fakta om Hyundai Ioniq Electric

Pris: 331 900kr (testbil ca 364 900 kr)

Motor: Elmotor, 120 hästkrafter, 295 newtonmeter

Drivhjul: Framhjulsdrift

Växellåda: Steglös automatlåda

Mått: Längd 4470 mm, Bredd 1820 mm

Vikt: 1495 kg

Hjul: 2155/20 R16

Lastkapacitet: Ca 350 liter

Fartresurser: 0-100 9,9 S / toppfart 165 km/h

Bränsleförbrukning enligt tillverkare: 0.0 l/ 100 km blandad körning

 

David Jansson

David.jansson@kickdown.se