Vi på Kickdown är mycket glada och stolta över att kunna presentera att vi nu kommer att testa bilar från Hyundai Sverige. Först ut för ett test är ingen mindre än I30 N.

Hyundai I30 N alltså. N står för både Nurburgring och Namyang, platsen där bilen byggs i Korea. Vilket innebär att detta är en brutal bil som nu fått komma ut på gatorna för första gången.

Detta är den första bilen i den nya N-serien. Inte precis hemmaplan för Hyundai som tidigare inte varit fullt så lekfulla med sina bilar. Hyundai I30 N Performance har 275 hästkrafter som tillsammans med en förstärkt shortshift-växellåda levererar körglädje i sin allra renaste form. Den är inte alls lika lättkörd som sina konkurrenter (tex Golf R och GTI) men så mycket roligare och mer uppseendeväckande.

Motorn är på 2-liter, turbomatad och med 4-cylindrar. Välj till performance-paketet så får du bland annat 275 hästkrafter istället för ”bara” 250 som finns i standardutförandet. För mig personligen är detta ett självklart val som tillför det lilla extra.

Jämfört med sina konkurrenter i hot-hatch segmentet är I30 N utan tvekan den allra mest högljudda, ibland skäms man nästan lite för att klockan 22.58 en torsdagskväll dånande glida förbi sina grannar för att leta upp en lämplig parkeringsplats. Men för det mesta är detta en av de faktorer som gör bilen så speciell och attraktiv, den låter mer än alla sina konkurrenter gör tillsammans. Detta går enkelt att styra med ett par knapptryck på ratten för att antingen öppna eller stänga spjällen i avgassystemet som släpper på mer eller mindre muller från motorn. Jag föredrar trots allt att åka runt med vidöppna spjäll så att I30 N får sjunga ut, som sig bör.

Hyundai är inte dumma, man släpper en mycket uppseendeväckande bil i en om möjligt ännu mer uppseendeväckande färg. Uttrycket ”syns man inte så finns man inte” har sällan passat så bra in som just i detta fall. Bilen rullar aldrig obemärkt förbi och var jag än stannar, oavsett om det är för att tanka (för det händer ofta med denhär bilen) eller för att handla på ICA så är det alltid någon som undrar något om bilen jag kör. Kan detta vara Hyundais plan som gått i lås exkakt precis så som planerat? Garanterat.

Detta är utan tvekan en utav de mest banorienterade bilarna i sin klass. I bakluckan och under motorhuven finns stag som gör att karossen blir så styv att den inte viker sig en millimeter hur mycket du än pressar bilen. I30 N har (såklart) en knapp med en rutig flagga på, trycker du på den vaknar helvetet till liv och bilen hamnar i det numera välkända N-läget. Detta innebär att stötdämpningen inte längre kan kallas just dämpning, att avgassystemet blir öronbedövande och körkänslan så brutal att allt annat än en nylagd asfaltsväg känns som att färdas över ett minfält i en utav ICAs kundvagnar. Jag älskar det. Denna bil går att med hjälp av körläget ”custom” skräddarsy så att den passar din smak perfekt. Vill du ha mjuk fjädring men snabb gasrespons samtidigt som bilen frånger sig så lite avgasljud som möjligt? Inga problem, det går med några knapptryck att fixa. Jag förmår mig inte att hitta något som är så pass negativt med I30 N att det ens märks bredvid alla de fantastiska egenskaper denna bil faktiskt besitter.

Sammanfattningsvis är Hyundai I30 N en bil som Hyundai använder för att visa sina konkurrenter att ”om vi vill, kan vi slå er”. Det är en fruktansvärt rolig bil som får en att totalt glömma det faktum att man faktiskt sitter i en bil från en tillverkare som fram till för några år sedan inte var tänkbart för många konsumenter. Det går just nu en våg av förändring genom bilindustrin och Hyundai tillsammans med bland andra sitt koncernsyskon Kia visar att man genom sina snabba, djärva och inte sällan våghalsiga beslut om nya bilar och varumärkesfrågor kommer att vara en seriös utmanare även i framtiden. Tyskarnas storhetstid må fortfarande pågå, men vad hägrar vid horisonten? Den som väntar får se.

 

Fakta om I30 N Performance

Pris: 299 900 kr (testbil ca 349 000 kr)

Motor: 2.0 liter 4-cylindrig Turbomatad bensinmotor, effekt 275 hk

Drivhjul: Framhjulsdrift

Växellåda: 6-växlad manuell, shortshift

Mått: Längd 4335 mm, Bredd 1795 mm

Vikt: 1429 kg

Hjul: 235/30 R19

Lastkapacitet: Ca 395 liter

Fartresurser: 0-100 6.1 S / toppfart 250 km/h (elektroniskt begränsad)

Bränsleförbrukning enligt tillverkare: 7.1 l/ 100 km blandad körning