Honda är från Japan, detta är allt som oftast synonymt med en manisk känsla för detaljer och perfektion. Detta är traditionellt receptet för en bil som helt enkelt inte går sönder eller krånglar. Honda Jazz är inget undantag, snarare raka motsatsen till ett undantag. Jazz har tidigare vunnit priser för sin otroliga pålitlighet och användarvänlighet. Det är kanske inte den mest nervkittlande eller upphetsande bilen du kan köra men ack så kvalitativ, prisvärd och användarvänlig.

Honda Jazz andas funktionellt hantverk rakt igenom, interiören är byggd för att hålla, exteriören har fått ett lyft som gör att den både stilmässigt och funktionsmässigt kommer att hålla i många år framöver.

Utrustningslistan är välfylld redan från start vilket medför att du inte behöver klicka i varenda ruta i utrustningsväg då du ska beställa din bil. Bland mycket annat finns parkeringssensorer, elinfällbara speglar och 15″-fälgar med från start. För den som inte redan listat ut detta, så är standardutrustningen perfekt utformad för den något äldre generationen som vare sig de vill eller inte, bör ha finesser så som backkamera.

När du stegar in i Jazz för allra första gången slås du av hur otroligt simpel interiören är, det finns ingenting onödigt och alla knappar och reglage är anpassade för en kundgrupp som inte vill ha något annat än en simpel bil som är lätt att förstå sig på. Infotainmentsystemet är inte precis modernt men fungerar utmärkt i en Jazz, samma system i en dyrare bil hade däremot gjort mig förbryllad. Reglagen är som sagt väldigt enkla, det finns ingen känsla av exklusivitet någonstans. Knapparna är ”lätta att förstå sig på” som min mormor hade sagt, perfekt för den som inte bryr sig ett dugg om någon annan funktion än värme/kyla och att bilen tar dig dit du vill utan krångel varje gång.

Exteriören har fått ett lyft, några röda detaljer gör att bilen ser snäppet mer sportig ut, detta skulle dock lika gärna kunnat hoppas över för det känns mer överflödigt än snyggt.

Bor du i stan är Honda Jazz ett av de allra mest praktiska bilvalen, den går att vända på en femkrona och parkera i vilket ficka som helst tack vare sin korta hjulbas och snålt tilltagna mått. Med CVT-lådan blir körningen mjuk och imponerande bekväm allra främst i trafik med mycket start-stopp.

Kraftreserverna i Honda Jazz är såklart inte oändliga. Jazz är som bekant ingen bil man ligger och pressar på autobahn med. Med sina 131 hästkrafter klarar Jazz utan större problem att hänga med i den hetsiga Stockholms-trafiken, men inte så mycket mer. Förbrukningen ligger nästintill aldrig över 0,5 liter per mil vilket är en utav bilens allra mest lockande egenskaper. Billigare bil att äga är svårt att hitta utan att behöva kliva över till hybrid eller elbil där inköpspriset är det dubbla mot Jazz.

Sammanfattningsvis är Honda Jazz en bil för den som vill ha användarvänlighet och kvalitet i en bil som alltid går att lita på. Bättringsområdena är trots allt ljudnivå och infotainmentsystem som båda inte är tillräckligt bra för att sitta i en bil med årsmodell 2018. Mest imponerande är utan tvekan bilens utrustning och hur enkel den är att ratta runt; hur trångt det än må vara går Jazz obehindrat förbi. Det är en nätt bil med många fördelar som absolut överspelar bilens nackdelar såsom ljudnivå och designdetaljer som ser smått fåniga ut.

 

Fakta om Honda Jazz

Pris: Från 154.500 (testbil 209.500) 

Motor:  1.5 liter 3-cylindrig motor med 131 hästkrafter, 155 newtonmeter

Drivhjul: Framhjulsdrift

Växellåda: 7 växlad CVT-Automat 

Mått: Längd 4051 mm, Bredd 1694 mm

Vikt: 1202 kg

Hjul: 185/35 R16

Lastkapacitet: Ca 354 liter

Fartresurser: 0-100 10.0 S / toppfart 190 km/h

Co2: 124 g / km

Bränsleförbrukning enligt tillverkare: 0.54 l/ 100 km blandad körning

 

David Jansson

David.jansson@kickdown.se