Vi är mycket glada och stolta över att kunna presentera att vi framöver kommer att testa bilar från Honda Sverige. Först ut för ett test är Honda Civic Type R

Honda Civic Type R är världens snabbaste framhjulsdrivna bil runt den mytomspunna Nurburgringen. Lika snabb som den första generationens Porsche 911 GT3 RS med en tid på 7 minuter 43 sekunder och 8 tiondelar. Då ska man också ha i åtanke att Porsche 911 GT3 RS är en bil utan baksäte, med bur och 315 mm breda bakdäck. Det räcker med att höra dessa minst sagt upplyftande fakta för att första att Honda inte precis lugnat sig vad gäller att ban-anpassa sin allra mest kända prestandabil.

Civic Type R har fått en uppdatering blott två år efter sin föregångare, mycket har förändrats men ack så mycket av godbitarna från föregångaren finns kvar. Racingstuket lever vidare i nya Type R, den enorma vingen och aerodynamik som skapar negativ downforce så att det räcker till ett helt Formel-1 team gör att Civic Type R har ett utseende som matchar bilens prestanda, image och ändamål på ett utmärkt vis. Man bryr sig inte det minsta om den kritik man fått om att bilen har ”onödiga och vulgära former som inte fyller någon funktion”, det stämmer inte. Varje detalj (nästan) på Civic Type R hjälper till att hålla bilen så hårt ned i asfalten som det bara är möjligt, det är inte utan anledning som Honda Civic Type R återigen (precis som sin föregångare) är snabbast runt den legendariska Nordslingan.

Tack vare shortshiftlådan går det att kasta i växlar på löpande band, man känner sig lite som en dubbelkopplingslåda i mänsklig form. Bilen är så väl sammansatt och så välbalanserad att vem som helst blir imponerad och känner sig som en banförare i förarsätet. Den är så pass rå att man inte ens behöver köra fort eller gasa förbi en tant för att hon ska bli arg och skrika efter dig, hon vet bara efter att ha sett bilen att den som sitter där i kommer att göra något sattyg. Det är en ”boyracer” utan motstycke, en leksak för unga vuxna med lite för mycket i plånboken och lite för lite sunt förnuft.

Interiört är bilen relativt karg och materialvalen är snarare hårdplast än kolfiber. Många funktioner såsom ventilerade stolar och Harman Kardon-ljudsystem saknas i Type R. Inte mycket extra lull-lull finns. Det är helt enkelt inte nödvändigt och därför finns det inte, enkelt. Interiören är typisk för en racerbil, så simpelt som möjligt för ändamålet. De röda skalstolarna som du sitter som gjuten i genom de allra snävaste av landsvägskurvor spär tillsammans med röda stygn i alcantaralädret på bilens brutala uppsyn inifrån och ut.

Motormässigt med sina 320 hästkrafter är Type R en utav de allra mest kraftfulla i sin klass, tillsammans med Ford Focus RS som har 350 hästkrafter och fyrhjulsdrift. Motorn är samma VTEC Turbo-motor som i föregångaren, och (självklart) framhjulsdrift. Det första jag som pessimist tänker när jag hör ordet framhjulsdrift i samma sammanhang som jag hör en siffra högre än 300 hk blir jag orolig för bland det värsta vi bilfanatiker vet, vridmomentsstyrning. Tack vare Dual Axis Strut-framvagn med separerade spindel- och fjäderben motverkar Type R vridmomentsstyrning på ett utsökt vis. Jag menar; vilken framhjulsdriven bil kan du köra full spätta 0-100 km/h med utan att knappt behöva hålla i ratten? Jag ska inte gå in på att försöka förklara hur briljant Civic Type R känns att köra, ord kan helt enkelt inte beskriva.

Civic Type R är en av ytterst få bilar i sin klass som är så pass brutal, det är en racerbil för gatan. Det finns helt enkelt ingen bil som är mer av en så kallad ”drivers car” än denna. Den är i dagens läge oslagbar på sitt område. Det finns bilar i hot-hatch klassen som är både billigare, mer praktiska, mer komfortabla och snabbare 0-100 än Type R, men ingen är mer fantastiskt rolig att framföra och så fruktansvärt nära fulländad, punkt slut.

Fakta om Civic Type R

Pris: 341 900 kr (testbil ca 390 000 kr)

Motor: 2.0 liter 4-cylindrig bensinmotor, VTEC-Turbo effekt 320 hk

Drivhjul: Framhjulsdrift

Växellåda: 6-växlad manuell, shortshift

Mått: Längd 4557 mm, Bredd 2076 mm

Vikt: 1380 kg

Hjul: 245/30 R20

Lastkapacitet: Ca 420 liter

Fartresurser: 0-100 5,8 S / toppfart 272 km/h

Bränsleförbrukning enligt tillverkare: 7.7 l/ 100 km blandad körning

 

David Jansson

David.jansson@kickdown.se