Vår allra första skåpbil blir alltså en Ford Transit. När vi startade Kickdown.se var detta kanske inte riktigt vad vi hade i åtanke, dessa skall ju enligt våra fördomar vara dåligt utrustade med en komfort sämre än en kyrkbänk. Vi blev som tur är motbevisade, Ford Transit är så nära en personbils komfort man kan komma i en skåpbil. Förarpositionen är hög och ger en trygghetskänsla som bara går att få i en riktigt stor bil. Trots att det är en väldigt stor bil är Ford Transit väldigt lätt att hantera, backkameran är av rätt proportion för att det skall fungera utan problem.

Förarassistanspaketet är väl tilltaget och fungerar fläckfritt, sen när kan man räkna med att ha döda-vinkeln-varnare och aktiv farthållare i en skåpbil?

Hantverkare och andra som använder skåpbil i tjänsten har länge varit tvungna att ha två bilar för att på sin fritid kunna åka någorlunda bekvämt. Transit kan faktiskt vara den bil som sätter stopp för detta och kan användas till både jobb och fritid.

I övrigt är Transit (inte helt oväntat) enormt rymlig och sjukligt praktisk. Skåpet är enormt och fyllt med lampor som kommer till väl till användning för den som jobbar i mörkret. Det finns gott om plats för att montera eventuell inredning i skåpet och mycket av den el man skulle önska finns relativt väl förberett.

Med sina 3 säten fram och förvånansvärt bekväm sittställning blir även långresor genomförbara utan att medföra bestående ryggskador för passagerarna. Interiört finner vi även ett relativt lättarbetet infotainmentsystem vid namn SYNC 3 likt det som sitter i tex Ford Focus, med alla finesser så som Apple Car Play / Android Auto och touchskärm. Det bästa av allt är däremot de dussintals mugghållare och olika förvaringsmöjligheter som finnes i Transit, närmare bestämt hela 25 liter stuvmöjligheter har klämts in. Detta gör livet som helt värdelös när det gäller ordning och reda; lite mer genomlidligt.

Ford Transit är också på G med en hybridlina som med största sannolikhet kommer att lyfta Transits säljsiffror ytterligare.

Sammanfattningsvis är Ford Transits nya facelift ett stort lyft från den tidigare modellen. Det är inte bara grillen som blivit lik sina kusiner i personbilsklassen utan hela bilen andas inte lika mycket skåpbil som den faktiskt är. Trots att det finns mängder med alternativ i skåpbilsklassen är Ford Transit en veteran som har ett rejält försprång just tack vare detta. EN arbetsbil är trots allt ett arbetsredskap som precis som alla andra sådana måste fungera felfritt i alla lägen för att arbetet skall flyta på enligt plan.

Jag rekommenderar Ford Transit till den som vill ha mångsidighet och praktikalitet till ett rimligt pris utan att behöva tumma på utrustningslistan.

Fakta om Ford Transit Custom:

Pris: från 219.400 ex moms (testbil ungefär 340.900  ex moms)

Motor: 2.o l Diesel / 170 hk / 405 nm

Co2/km: 186g (NEDC)

Drivhjul: Framhjulsdrift

Växellåda: Automat 6-växlad

Mått: Längd 4974 mm, Bredd 2032 mm

Vikt: 2212 kg

Maxlast: 888 kg

Fartresurser: toppfart 170 km/h

Bränsleförbrukning enligt tillverkare:  7.2 L/ 100 km blandad körning