Vi har tagit med oss Ford Ranger Raptor till de jämtländska fjällen för att testa hur en tuff bil tar sig an ett tufft klimat.

Ford har länge erbjudit storebror F150 i Raptor-utförande. Detta innebär en tuffare bil byggd för tuffa tag och självklart en mycket mer kaxig design som gör att bilen ser brutal ut.

Äntligen erbjuds vår europeiska pickup som en Raptor. Det innebär ett gäng förändringar, bortsett från designen har bilen fått högre markfrigång, grova offroad-däck och en helt ny växellåda. Ranger Raptor är 16 cm bredare, 15 cm större spårbreddoch 4,6 cm bättre markfrigång. Med nya skärmbreddare och grova offroad-hjul ger den ett brutalt och ”pojkrums-affischigt” intryck. Som tur är slutare inte nyheterna här, det finns mer under huven. Motorn är ny, det är inte den gamla 5-cylindriga 3-liters dieseln som satt i tidigare Ranger utan en ny 4-cylindrig 2-liters diesel på 213 hästar. Trots en motor som är en hel liter mindre känns den inte nämnvärt mycket slöare än sin föregångare. Motorn i kombination med den nya 10-växlade automatlådan ger bilen en extremt mjuk gång och en (för sin storlek och sitt ändamål) helt okej förbrukning om ca 1,2 liter per mil under vår testvecka med bilen.

Komforten är något som inte går att klaga på, den nya spiralfjädringen bak gör att studsigheten som var tydlig i gamla Ranger inte känns av alls. Fjädringen är mjuk och bekväm både på landsväg och på riktigt dåliga skogsvägar. Fjädringen är så pass bra att man gärna gasar istället för att bromsa in när ojämnheter i vägen närmar sig. Vissa funktioner har fått ge vika för bilens fjädring och extrema design, såsom den något begränsade lastkapaciteten på flaket. Du får ”bara” lasta 620 kg mot standard-Rangerns kapacitet på hela 1 ton samt att du kan dra något låga 2500 kg på dragkroken.

Inuti skiljer sig Raptor en hel del från en standard Ford Ranger. Det mesta är nytt. Klädseln är ny, stolarna mer skålade och en sportigare körposition. Nu finns paddlar bakom ratten för manuell växling, kanske inte den mest användbara funktionen men måste likförbannat finnas där på en bil med ”Raptor” skrivet på sidan. Föga förvånande möts man av den animerade ”Built Ford tough”-loggan och Raptorlogga på displayen i mittkonsollen när vi startar upp bilen. Detta tillsammans med ”Ford Performance”-loggan utspritt på stolar och instegslister ger en känsla av att bilen är något alldeles extra.

Men ingen ska tro att Ranger Raptor bara är ett skal, så är verkligen inte fallet. Något vi fick erfara när vi obehindrat for upp och ner för de slingriga backarna i Vemdalen och Björnrike. Bilen är nämligen utrustad med Fords ”Terrain Management”-system som är helt unikt för just Ranger Raptor. Systemet består av sex olika körlägen att välja mellan för diverse olika underlag. Bland andra finns ett Baja-läge som är optimerat för den som vill köra extremt fort på väldigt dåligt underlag, vi testade läget på en dålig och oplogad väg i Vemdalen och bilen fick visa sig från sin bästa sida.

Sammanfattningsvis är Ford Ranger Raptor en riktigt extrem och tuff pickup som av bara farten har råkat bli den mest bekväma bilen i sitt segment. Vill du ha en mycket kompetent bil som också går att använda som en personbil är detta bilen för dig. Visst är den dyr men det är heller inte en bil som går att jämföra med vanliga Ranger, varken utseendemässigt eller praktiskt. Ranger Raptor är en nischad bil i ett nischat segment som jag tror tyvärr kommer att ha väldigt svårt att hitta sin köpare, men fyller sin position som en varumärkesbyggare för Ford på ett föredömligt vis.

Fakta om Ford Ranger Raptor:

Pris: från 579.000 sek 

Motor: 2,0 liter diesel 213 hästkrafter

Co2/km: 281 gram 

Drivhjul: Fyrhjulsdrift

Växellåda: 10-växlad Automat

Mått: längd 5363 mm, bredd 1860 mm

Vikt: 2550 kg

Flakmått: djup 1549, bredd 1560, höjd 935

Fartresurser:  / toppfart 180 km/h

Årsskatt: 17 401 kr