Ford Mustang Bullitt, bilen som var med i den amerikanska action-thrillern Bullitt från 1968 där Kommissarie Frank Bullitts (Steve McQueen) senaste uppdrag är en enkel rutinsak. Han ska skydda en utsatt vittne inför en viktigt rättegång, ett simpel och inte speciellt spännande uppdrag. Men natten innan rättegången skall äga rum ligger vittnet döende på marken och gärningsmännen som gjorde detta är spårlöst försvunna. Läget ser mörkt ut men Frank Bullitt ger dock inte upp i första taget. Frank tänker se till att både mördarna och vem det nu än var som gav dem uppdraget, hamnar bakom lås och bom. Han är precis rätt man för uppdraget. Filmen är präglad av den mytomspunna biljakten genom San Fransisco som tog över tre veckor att filma, biljakten var mellan en Highland Green Mustang GT390 och en Dodge Charger, Mustangens förare varit Steve McQueen och ingen stuntman. Ironiskt nog en av Mustangens stora rivaler även i verkligheten och än idag.

Med anledning av filmens 50-årsjubileum har Ford tagit fram denna special edition av den legendariska bilen i modern tappning, med samma makalösa färg och en 6-växlad manuell växellåda. Nya Mustang Bullitt är en slipad Mustang GT som fått fler hästkrafter, Bullitt-dekaler, en kaxig grill och ett avgassystem som låter som en hel orkester.

Ford Mustang Bullitt har 460 hästkrafter, svarta klassiska fälgar, en helt svart grill utan den traditionella Mustang-hästen och den fantastiska gröna metallicfärgen. Det är en uppdaterad version av den nuvarande Mustang GT som har fått mycket mer karaktär och känsla samtidigt som motorn blivit urkramad ytterligare 10 hästkrafter. Bullitt har blivit försedd med ett avgassystem som är utom denna värld, helt utan att överdriva är bilens ljud öronbedövande på över en kilometers avstånd. Detta är en bil som vrider nackar ur led och drar åt sig mer blickar än vad som är bekvämt.

Vi tog med oss Mustang Bullitt till Gotland för att testa bilens förmågor på en lugn ö med många fina och roliga vägar. Det visade sig att en vecka på Gotland med en Mustang Bullitt var otroligt bra för själen men inte fullt lika bra för privatekonomin, den drar en hel del sås om man råkar vara på det humöret, vilket är svårt att inte vara med en 5-liters V8 och en tom landsväg vid solnedgången en sommarkväll.

Ford Mustang Bullitt är precis som man vill att den skall vara, den är extremt cool utan att till synes ens försöka. Den är inte speciellt vräkig (iallafall inte mer vräkig än en vanlig Mustang GT), den är istället uppbyggd på vackra linjer, kromade detaljer runt rutorna och avsaknaden av onödiga emblem. Det är en bil som utstrålar ett lugn, den behöver inte hävda sig med en massa ränder eller en stor spoiler. Den är cool som den är och behöver varken mer eller mindre för att behålla sin stjärnstatus.

Efter en vecka med Mustangen är det med en tår i ögat jag sammanfattar denna fantastiska bil. Mustang Bullitt besitter mer personlighet än resten av Fords modellprogram gör tillsammans, gånger två. Det är så mycket historia och känslor bakom denna bil som få andra kommer i närheten av. Bilen är respektingivande att köra och en riktig utmaning, det är inte ofta man har en 5-liter V8, en manuell låda och bakhjulsdrift till sitt förfogande. Känslan som uppstår när V8an går upp emot 6000 varv och vrålar för full hals är svår att beskriva men jag kan lova att alla sinnen står på tå för att ta in denna storm av event.

Fakta om Mustang Bullitt:

Pris: från 535 000 kr (testbil ca 577 000 kr)

Motor: 5,0 liter V8 460 hästkrafter

Co2/km: 277 g (NEDC-corr)

Drivhjul: Bakhjulsdrift

Växellåda: 6-växlad manuell

Mått: längd 4788 mm, bredd 1916 mm

Vikt: 1851 kg

Bagagevolym: 408 liter

Fartresurser: 0-100 km/h 4,6 sekunder / toppfart 263 km/h

Årsskatt (NEDC-corr) : 17 960 kr