Ford Mondeo Hybrid är ingen vanlig syn på de svenska vägarna och vi fick en oss en rejäl tankeställare när Ford gav oss möjligheten att testa en, vi visste nämligen inte om att den existerade. Vilket egentligen inte är så konstigt då de under 2018 bara registrerades 5 st (enligt bilsweden.se). Generellt sett så kan vi allt och lite till om dagens utbud men detta har på något sätt undgått oss. Detta gör bilen ännu mer intressant att provköra då vi inte har hunnit skapa oss en uppfattning av bilen innan uthämtning.

Vårt testexemplar var utrustad med den högsta utrustningsnivån, nämligen Vignale. Detta medför en läderklädd instrumentpanel, quiltade lädersäten med massage, ett högtalarsystem med 12 högtalare samt mycket annan utrustning som får Mondeon att kännas lyxig. En Mondeo utan vignale är som ICA basics kött samtidigt som en Vignale är som en fin oxfile. Vignale är självklart att föredra men en vanlig Titanium fungerar såklart bra om man inte har intresse för det lilla extra.

Bilen drivs av en 2 liters bensinmotor samt en liten elmotor som jobbar i symbios med en CVT automat. Körmässigt är den ingen sprinthäst men den känns aldrig särskilt långsam heller. Åkkomforten är mjuk och behaglig och tacksam för plånboken. Ford Mondeo Hybrid är en självladdande hybrid, det vill säga ingen laddhybrid. Skillnad är att en självladdande hybrid (föga förvånande) laddas upp genom vanlig körning, när man bromsar genererar generatorerna ström till batteriet som man sedan kan använda för att föra fordonet framåt. Laddhybrider laddas upp via ett elutag och kan köras flera mil på enbart el. Laddhybriderna går att enbart köras på enbart el eller en blandning mellan el och bensin. Självklart även endast bensin om man så vill, eller när batteriet är slut. En självladdande hybrid använder elmotorn som ett komplement. Trots att detta inte var en laddhybrid körde vi runt bilen på vad som kändes som ångorna, under vår testvecka snittade vi 0.46/liter per mil vilket är en mycket respektabel siffra.

I framsätena har man bra utrymme och bilen känns rymlig och luftig, mycket tack vare den ljusa inredningen. I baksätet finns det bra med utrymme för benen men i takhöjd skall man helst inte vara över 1.80 för att sitta bekvämt. Det är först i bagagluckan man märker att det är en hybrid. Luckan är bred och det finns bra djup men tyvärr så har inte Ford lyckats gömma det stora batteripaketet. Ungefär halva utrymmet är 15cm upphöjt vilket gör att de blir väldig osmidigt att lasta in större föremål.

Infotainmentsystemet är under all kritik. Skärmen svarar väldigt långsamt samt att upplösningen känns igen från ett gameboy.

Sammanfattningsvis är Ford Mondeo Hybrid en värdig motståndare till Lexus IS300h även om premiumkänsla är långt ifrån densamma. Forden må vara billigare i inköp men restvärdet är tyvärr för dåligt för att få en rimlig kalkyl både för oprationell företagsleasing samt vid privatköp. En Is300h är dyrare men ger en bättre helhetskalkyl samt ett trevligare ägandeskap.

Fakta om Ford Mondeo Hybrid:

Pris: från 333.000 inc moms (testbil ungefär 402.000 ink moms)

Motor: 2.o l bensin med assisterande el-motor / 187 hk / 300 nm

Co2/km: 99g (NEDC)

Drivhjul: Framhjulsdrift

Växellåda: Automat-CVT

Mått: Längd 4871 mm, Bredd 1852 mm

Vikt: 1942 kg

Maxlast: 540L, Nerfällda säten 1445L

Fartresurser: toppfart 187 km/h

Bränsleförbrukning enligt tillverkare:  4.2 L/ 100 km blandad körning