Ford har en bil som alltid är en tydlig kandidat till att bli utsedd till årets bil. I år känns den ännu starkare. Ford Focus har fått ett stort lyft. Nya Ford Focus är den fjärde generationen sedan bilen lanserades.  Under 2017 blev de världens åttonde mest sålda bil med ca 672 500 exemplar. Vi tror anledningen till att den står sig så bra är att den finns i så många olika modeller och såklart prislappen som lockar de allra flesta.

Vårt testexemplar var utrustad med en trecylindrig motor på 125hk med cylinderavstängning. Enlitersmotorn räcker bra till men det finns inget som lockar till någon dynamisk körning. Vid hög betlastning låter den mer än vad man skulle önskat och hastigsmätaren rör sig inte så vidare snabbt. Detta medför att man nästan aldrig leker racingförare och bilens förbrukning blir otroligt låg, stort plus. Den manuella lådan jobbar mycket bra tillsammans med kopplingen, detta leder till en silkeslen åktur.

Cylinderavstängning innebär att en av de tre cylindrarna stängs av vid låg belastning. Detta sker vid i jämn fart på landsväg eller motorväg. Som förarw märks det via en vibration i ratt/gaspedal men det är inget som stör åkkomforten alls, tvärtom. Huruvida detta gav en lägerförbrukning är tveksamt, huruvida det verkligen lönar sig att stänga av en cylinder på en 1,o liters motor är frågan. Detta känns mer som ett bra knep för marknadsföring, men visst hjälper det.

Nya Ford Focus är väluttrustad samt bekväm. Det är enkelt att hitta en skön körposition och komforten är mycket bra i framsätena och likaså i baksätena som har imponerande mycket benutrymme. Interiören har fått sig ett rejält lyft från föregångaren, traditionellt men ack så funktionellt. I mitten  sitter en 8 tum stor skärm som både är snygg och lättanvänlig. Den är utrustad med ett speciellt glas som är smuts och fett avvisande. Detta leder till att skärmen aldrig ser ofräsch ut, inga fingeravtryck eller damm syns. Detta är ett problem hos konkurenterna. Vår testbil var även utrustad med ett högtalarsystem från B&O Play som levererar ett kristalklart ljud och det gick att dra på rejält utan att ljudet brast. Det enda som går att klaga på är det något utdaterad intrsumentpanelen ,det är samma visare som i en 10 år gammal Focus. De fungerar bra men en digitalinstrumentpanel skulle höjt helhetsupplevelsen rejält.

Adaptiv farthållare och autobroms för cyklister samt fotgängare är standard. Många av konkurenterna tar dyra slantar för denna utrustning men Ford inkluderar detta i sina nya bilar, mycket bra jobbat. Ford tar tydligt ställning och tar ett stort steg i rätt riktning i dagens samhälle när vi strävar mot en nollvision i antal dödsolyckor i trafiken.

Under veckan vi testade bilen var det bara en enda sak som irriterade mig och det var placeringen av startknappen (gäller bara bilar med nyckellöst system). Placeringen är så pass märklig att man undrar om Ford har gjort det med mening. Knappen är gömd bakom ratten men lutad mot förarens sido-ruta. Ingen stor sak men ändå skapas irritation varje gång man ska starta bilen.

Sammanfattningsvis är nya Ford Focus en fullständigt briljant bil. Man märker att Ford lagt ner rejält mycket tid och kärlek för att utveckla ett redan vinnande koncept i detta segment med stenhård konkurrens både gällande kvalitet, utrustning och valuta för pengarna. Det går att få Focus i flera olika storlekar och konfigurationer, allt för att kunna nå ut till så många människor som möjligt, smart ford!

Ford Focus

Pris: Från 218 900 (Testbil ungefär 260 000) 

Motor: Trecylindrig motor på 125 hk, 170nm

Co2/km: 132g WLTP

Drivhjul: Framhjul

Växellåda: 6-växlad manuell 

Mått: Längd 4380 mm, Bredd 1830 mm

Vikt: 1850 kg

Hjul: 225/45-17

Lastkapacitet: Ca 375 liter

Fartresurser: 0-100 10.0 S / toppfart 200 km/h

Bränsleförbrukning enligt tillverkare:  5,9L/ 100 km blandad körning (WLTP)

 

 

David Jansson

David.jansson@kickdown.se