Ford, ett märke som på har tagit ett steg i rätt riktning och imponerat oss på redaktionen mycket. Vi har tidigare testat både ”vanliga” Focus samt kombi varianten. Två bilar som har varit helt briljanta, vi ställer nu oss frågan och den mer robusta varianten är något att ha eller om det är pengar som man skulle kunnat ha investerat klokare.

Det är flera saker som skiljer modellerna men det som kanske är allra bäst är att markfrigången har höjts med 30mm fram och 34mm bak. Ford har även jobbat med chassit så att stötdämpare och fjädring ska bli mjukare för att klara av en något häftigare terräng. Exteriört har bilen utsmyckats med mer plast runt skärmkanterna, längs trösklarna samt stötfångaren. Ford Focus Active har även en specialanpassad grill, svarta rails samt en speciell uppsättning lättmetallfälgar med en sportig design.

Körmässigt är Focus Active riktigt bra, den är mjukare och mer bekväm än vanliga Focus utan att kännas svampig och okontrollerbar. Den något högre sittpositionen märks också, det är helt enkelt mer behagligt att köra Focus Active än det är att köra vanliga Focus. Det enda som är mindre bra är de kyrkbänksliknande stolarna. Speciellt vid längre körningar smyger träsmaken sig på ordentligt.

För mig kommer Ford Focus Active som en blixt från klar himmel, det har inte precis haglat riktigt bra modeller från tillverkaren den senaste tiden. Ford ligger en bit efter på de flesta mätbara plan just nu, tex finns det inte en enda laddhybrid eller än mindre någon ren elbil i modellprogrammet. Detta kommer som en väldigt glad överraskning. Ford Focus Active kommer inte heller med någon hybridlösning men det är en riktigt bra bil.

Vår testbil är utrustad med den kraftigaste dieselmotorn. 2 liter, 150 hästkrafter och 370 nm ser väldigt bra ut på pappret, inte minst tillsammans med den 8-stegade automatlådan. Annat är det dessvärre där vi befinner oss, i verkligheten. Här känns bilen desto trögare och vid fullt gaspådrag känns det precis som om att motor och växellåda på varsitt funderar på vad de ska göra nu. När de väl kommer underfund med detta går det inte heller då jättefort.

Active kommer också med två nya körlägen, Slippery och Trail. Lägg i läget ”Slippery” och antispinnfunktionen ändras på ett sådant sätt att det fungerar mycket bra på just halt underlag, här märks tydligt att systemet jobbar stenhårt för att optimera greppnivån vid väldigt låga hastigheter. Körläget ”trail” ger bättre grepp på lösa underlag, såsom sand.

Sammanfattningsvis är Focus Active en riktigt bra bil, men huruvida man ska köpa den istället för en vanlig Focus låter jag vara osagt. Skall du köpa en Active skall det vara för markfrigången. Bilen är i det stora hela bättre än vanliga Focus tills att man kollar på prislappen, vår testbil kostar nämligen ca 342 000:-. Med andra ord på tok för mycket. Detta innebär att detta motoralternativ (2,0 EcoBlue) helt och hållet är ute ur leken på den svenska marknaden. Däremot finns det bra erbjudanden för bensinversionen 1,0 EcoBoost. Även i detta utförande ingår den åttaväxlade­ automatlådan och kombi.

Fakta om Focus Active:

Pris: från 252 400 kr (testbil ca 342 200 kr)

Motor: 2,0 liter diesel 150 hästkrafter

Co2/km: 134 g (NEDC-corr)

Drivhjul: framhjulsdrift

Växellåda: 8-växlad automat

Mått: längd 4668 mm, bredd 1825 mm

Vikt: 1685 kg

Bagagevolym: 608 liter

Fartresurser: 0-100 km/h 9.1 sekunder / toppfart 206 km/h

Årsskatt (NEDC-corr) : 4 186 kr