Vi har tidigare testat Fiesta Active, bilen för den medvetne friluftsmänniskan som vill ha utseende och användarvänlighet kombinerat. Nu är det dags att se hur Fiesta ST, värstingversionen av nya Fiesta, står sig mot sina konkurrenter i det minst sagt välfyllda hot hatch-segmentet.

Fiesta ST har alltid varit känd för att vara en av de mest (om inte den mest körglada bilen) körglada bilarna i sitt segment. Hot hatch-segmentet har alltid varit intressant, från början gjordes bilarna för att vara små roliga bilar som gick att få ett stort leende i utan ett stort gäng hästkrafter under huven. På senare tid har dessa bilar (i takt med hästkraftantalets tillväxt) växt kraftigt på alla håll och kanter. De är alltså inte så små längre. Flesta ST däremot är enligt mig i perfekt storlek för att vara riktigt rolig att köra.

Det jag var orolig för när den nya Flesta ST presenterades var att Ford gått från en fyracylindrig motor till en trecylindrig. Dessa motorer har en tendens att vara mindre jämngående och inte alls lika varv-villiga som de fyrcylindriga. Denna trecylindriga motor är förvånansvärt rapp och inte alls lik det som fördomen om trecylindriga motorer säger. Den är riktigt bra och känns som det självklara valet av motor för just denna bil.

Fiesta ST går att skräddarsy genom tre olika lägen, varav ett med benämningen ”ban-läge”. Ban-läget innebär att föraren har större inflytande över bilens agerande eftersom att ESP strängs av och gasresponsen blir något vassare. Sportläget öppnar spjällen i avgassystemet och Fiestan får ett smattrande ljud som låter väldigt fint och oblygt.

Vill man ha en bil som är rolig men inte för brutal för att kunna leva tillsammans med är Fiesta ST det självklara valet. Den är otroligt lekfull utan att förgöra bilens grundläggande funktioner lidande, vill man så är Fiesta ST tam och timid.

Sammanfattningsvis är Ford Fiesta ST en otroligt stark kandidat i det välfyllda segmentet hot hatch. Det är mycket möjligt den mest lik en traditionell hot hatch, den är liten och mer körglad än dess stora konkurrenter. Visst finns det bilar i samma klass som är både snabbare, bättre och mer precisa när det kommer till körning men jag vågar säga att Fiesta ST är topp tre när det kommer till att ha roligt bakom ratten. Många hävdar att denna lilla raket är roligare än både Mustang och Focus RS. Jag rekommenderar Fiesta ST till den som vill ha roligt till en vettig peng utan att behöva tumma på praktikalitet och kvalitet.

 

Fakta om Ford Fiesta ST

Pris: Kampanjpris från 204 900 (Testbil ungefär 270 000)

Motor: Bensin 200hk / 335 nm 

Co2/km: 136

Drivhjul: Framhjul

Växellåda: 6-växlad manuell

Mått: Längd 4068 mm, Bredd 1756 mm

Vikt: 1331kg

Hjul: 235/45-18

Lastkapacitet: Ca 361 liter

Fartresurser: 0-100 6.7 S / toppfart 233 km/h

Bränsleförbrukning enligt tillverkare:  6.60 kg/ 100 km blandad körning

 

David Jansson