BMW X6 40d M-sport

Pris:  695 500 kr (testbil ca 915 000 kr)

Motor: 3.0 rak sexa 313hk, 630NM

Drivhjul: Fyrhjulsdrift (X-drive)

Växellåda: 8-växlad Automat

Mått: Längd 4909 mm, Bredd med speglar 2170 mm

Vikt: 2325 kg

Hjul: 285/35 R20

Lastkapacitet: Ca 580 liter (med fällda säten ca 1525 liter)

Fartresurser: 0-100 5,8s / toppfart 240km/h

Bränsleförbrukning vid blandad körning: 6.3 l/ 100km

Årsskatt: 3919 SEK

BMW har sedan länge blivit förknippat med buskörning och vulgära bilar framförda av minst lika vulgära och vräkiga förare. X6 40d är inte precis en bil som BMW gjort för att tvätta bort den stämpeln. Snarare är X6an en bil som understryker bilden av BMW-förare ännu mer, som att det behövdes. Känner du igen dig i scenariot att en bil kommer bakom dig i en rasande fart för att sedan bromsa in otroligt sent, för att sedan lägga sig så nära din bil att en cm till skulle få er att kollidera? Då är det första du bör tänka; är jag en person som ligger i omkörningsfil i onödan och därmed skapar stopp då andra vill köra om? Om detta inte stämmer in på dig som förare är chansen att bilen bakom är tillverkad i Bayern och är en BMW större än James Mays kärlek till Dacia Sandero. Stämmer det däremot, är mitt bästa råd att uppsöka en körskola som pedagogiskt kan förklara hur man kör bil.

Jag förstår dock helt varför man köper en BMW. Man vill ha en bil som retar gallfeber på grannen med Priusen men också en bil som inte har några problem med att ibland även försöka vara en familjebil utan att äventyra säkerhet eller komfort.

Bilen är alltså en BMW X6 40d utrustad med mer än Vita Huset, den kanske mest älskvärda utrustningen är dock M-sportpaketet som ger bilen en än mer aggressiv uppsyn. Dieseln på 313 hästkrafter lyckas mer än väl med att få X6an i rullning. Resan från 0 till 100 tar endast 5,8 sekunder trots att bilen väger hela 2,3 ton.

Huruvida det är en bil som bör köpas går att diskuteras, om du är en av de få som har en besvärande tjock plånbok att dras med rekommenderar jag starkt en X6. Jag älskar bilen, den är sportig när jag ber om det, men komfortabel då det önskas. Dock är jag inte ensam om detta, de internationella stöld-ligorna älskar den minst lika mycket som jag.

Lagom till upphämtningen av denna testbil hade vädergudarna bestämt sig för att göra i ordning en liten snöstorm, med tanke på fyrhjulsdrift-systemet X-drive skulle inte detta vara något hinder överhuvudtaget tänkte jag. Där hade jag fel, de enormt breda sulorna som bilen vilar på motarbetar fyrhjulsdriftens kamp om väggrepp. Missförstå mig inte här, jag är trots allt en kille på 18 år som så många andra inte hatar att sladda men väggrepp ligger mig också varmt om hjärtat. Jag föredrar inte alltid en bil som sladdar omkring var man än är. Detta skulle inte vara optimalt vid en tripp till fjällen med familjen då man mer än gärna vill att bilen ska stanna på vägen. Detta är också självklart ett personligt val, som köpare kan man välja smalare däck som ger bättre grepp och sänker bränsleförbrukningen. Jag förstår varför man väljer de bredare sulorna, det ser helt otroligt maffigt ut.

Trots att denna koloss är bland de största i BMWs sortiment känns den förvånansvärt smidig i staden. Styrning och dämpare är anpassningsbara till den grad att bilen helt byter personlighet från en klumpig familjebil till en mycket respektabel landsvägsfarare som utan problem tar dig förbi de mest snäva kurvorna med hedern (och livet) i behåll.

Infotainmentsystemet är lätthanterligt och funktionellt när man väl lärt sig det. Backkameran kommer väl till hands då bakrutan är pytteliten vilket medför en halvrisig sikt bakåt. Det finns även en kamera framåt som hjälper till med att hålla utkik efter eventuella trottoarkanter som är ute efter att skrapa bort färgen från de enormt stora och dyra fälgarna, eftersom att man antagligen redan är bankrutt efter att ha köpt bilen är det sista man behöver ett fälgskrap som puttar en den sista biten över kanten som gör att man faller handlöst ner i Kronofogden-träsket.

För att sammanfatta BMW X6 40d behövs inte mer skriftlig talang än till den ringa grad att man kan knåpa ihop orden ”vulgär” och ”underbar”. Det är svårt att vara kritisk då det första intrycket av en bil är överväldigande positivt. Sportighet kombinerat med storlek är något många tillverkare gillar. BMW står tillsammans med några få andra i täten och väntar på att få ta denna underbara kategori bilar till en ännu högre nivå av vansinnighet. Vad X6 40d skulle behöva för att platsa i denna kategori är högre prestanda, vilket man finner i bland andra konkurrenten Audi SQ7 tillsammans med X6M och X6m50d. Den är sannerligen överflödig och du har som förare en enorm stämpel i pannan med texten; ARROGANT. Om du kan lära dig att leva med att folk hatar dig eller om du rent av njuter av det faktum att du genom att endast framför din bil retar gallfeber på någon, är bilen den rätta för dig.

 

David Jansson

David.jansson@kickdown.se