Om man inte har legat i ide under de senaste åren är det snudd på omöjligt att ha missat hybridbilarnas snabba expansion. Att miljön är hotad är inget man kan sticka under stol med och många biltillverkare kämpar febrilt för att skapa miljövänligare bilar i form av hybrider. Problemet många gör är att de stoppar in en alldeles för liten motor så när elen är slut känns de ofta lite sega samt att soppan försvinner oroväckande snabbt. Vi har testat en utav marknadens få dieselhybrider, nämligen Audi Q7 e-Tron. Hur står den sig mot sina konkurrenter?

Audi påstår att Audi Q7 e-Tron ska vara det bästa av två världar. Bilen väger hela 2,5 ton men lyckas göra 0-100 km/h på ynka 6 sekunder samt att bränsleförbrukningen ska ligga på endast 1,7l/100km. En suv som är snabb och knappt drar någon diesel, alla Lidingöfarsors våta dröm. Det första jag kan konstatera efter min vecka med bilen är att den är snabb, men att förbrukningen är så långt ifrån 1,7l/100km man kan komma. Jag gjorde allt i min makt för att komma ner till dessa siffor men jag fick nöja mig med 5,6l/100km vilket är långt ifrån 1,7l/100km men ändå mer än godkänt. Det är en sensationellt låg förbrukning med tanke på att bilen är 5 meter lång samt har en tjänstevikt på 2,5 ton.

Bilen drivs med en diesel-V6a på 258hk samt en elmotor på 128hk, detta generar en totaleffekt på 372 hästkrafter samt 700nm. Vid fullt gaspådrag så trycks huvudet tillbaka och bilen känns otroligt pigg, elen finns tillgänglig så fort du trampar på gasen och man upplever inte det kända diesel-lagget som i bland annat vanliga Q7. I kurvorna märker man av bilens vikt då det känns som att försöka vrida en buss genom en hårnålskurva. Ingen överaskning då det trots allt är en suv och ingen sportbil.

Att denna bjässe enligt Audi ska ta sig hela 56 kilometer på enbart el är ett skämt, ett hån. För att uppnå det resultatet går det knappt att röra gaspedalen samtidigt som man inte kan ha igång godsaker som sätesvärmare och klimatanläggning. Vid normalkörning skulle jag säga att man kommer cirka 25 kilometer vilket återigen är långt ifrån av vad Audi påstår. Det fina med Q7 e-Tron är att när elen är slut har man glädje av att det sitter en gedigen motor som klarar av att jobba själv utan att den känns slö eller tömmer tanken som om den var ett durkslag.

Testbilen var utrustad högre än skyarna. Virtual cockpit, luftfjädring, Night vision och Bang Olufsen-högtalare är bara några av godsakerna. E-tron kostar hela 200 000 mer än en vanlig Q7 och med all utrustning hamnade vår testbil på lite över 1,1 miljon. Det är en enorm summa pengar och man skulle för samma peng kunna plocka hem en SQ7 eller en RS6. De personer som köper en e-Tron köper sig mer en image än ett försök att rädda miljön.

Sammanfattningsvis är Audi Q7 e-tron en fenomenalt bra bil. Att kunna köra runt en stor bjässe på 2,5 ton med en förbrukning som en Volkswagen Up! samtidigt som du har all bekvämlighet du någonsin behöver.

Fakta Audi Q7 e-Tron

Pris: 825 000 (testbil ca 1 115 000 kr)

Motor: 3-liters diesel-V6, 258 hk, elmotor på 128 hk, systemeffekt 373 hk, 700 Nm, Drivhjul: Fyrhjulsdrift

Växellåda: 8-växlad automat

Mått: Längd: 5052 mm, Bredd: 2212 mm, Höjd: 1740 mm

Hjul: 255/55 19R

Lastkapacitet: Ca 651 liter, 1835 liter med fällda säten

Fartresurser: 0-100 6.2 S / toppfart 230 km/h

Bränsleförbrukning enligt tillverkare: 1.7 l/ 100km

Årsskatt: 0 kr

 

David Jansson 

david.jansson@kickdown.se