Ett av Audis senaste tillskott i familjen är nya Q2. En bil som hamnar mitt emellan Audi A1 och A3 storleksmässigt. Man skulle egentligen kunna kalla den A3 allroad men Audi har valt att skapa en helt ny modell för att locka nya och yngre kunder.

Audi har med Q2:an gjort ett försök att skapa något unikt och lite nytänkande.  Den har vassare och framförallt mer former än sina syskon i Q- serien. Tanken är att det ska vara en bil som tilltalar de yngre och mer äventyrslystna köparna. Man kan designa just sin bil i starkare färger samt ändra färgen på Sidebladesen bak, allt för att göra bilen så personlig som möjligt.

Körmässigt så är den förvånansvärt underhållande, den känns betydligt mer dynamisk än man kan tänka sig då ordet ”SUV” dyker upp i huvudet.  Sin lilla motor till trots känns bilen relativt rapp och hänger utan några problem med i stockholmstrafiken. Trots att Q2:an rankas som en suv så märks det inte på köregenskaperna förutom att man sitter högre och får en bättre överblick över trafiken. Audi Q2 är standarutrustad med progressiv styrning och har endast 2 varv mellan fullt rattutslag åt vardera håll. Detta genererar en väldigt direkt och sportig känsla.

Interiört märker man av att Q2:an är lik A3:an. Materialen känns lite billigare än i de större Audi modellerna och man känner igen de stora friskluftsutblåsen vid mittkonsolen. Det mesta känns väldigt hårt och inte så livligt.  Audi har försökt att lösa detta problem med att erbjuda färgglada dekorinlägg samt att erbjuda stämningsbelysning som skulle kunna få vem som helst att varva ner. Bilen var utrustad med all möjlig extra-utrustning och med rätt tillval blir Q2:an en riktigt trevlig bil. Virtual Cockpit var en av sakerna på utrustningslistan som bidrog till en mycket trevlig upplevelse. Detta tillval innebär att de gamla analoga mätarna i instrumentpanelen har blivit utbytt mot en digital skärm på hela 12,3 tum. Där man kan välja och vraka mellan flera olika layouts beroende på vad som är intressent för just dig.  Vår favorit är när hastighetsmätaren samt varvmätarna är små och man får upp GPSen på nästan hela skärmen. Det har aldrig varit så smidigt och enkelt att köra runt i Stockholms innerstad.

Bensinmotorn på 150 hästkrafter jobbar otroligt bra ihop med den 7 växlade dubbelkopplingslådan och drar otroligt lite bränsle vid normalkörning. Cylinder 2 och 3 stängs nämligen av vid låg belastning vilket genererar en lägre bränsleförbrukning.

Sammanfattningsvis är nya Q2 en bil som sticker ut från mängden med sin karakteristiska design och överraskande bra köregenskaper. En SUV som inte känns så ”SUV-ig” fyller ett segment på marknaden som tidigare varit tomt och enligt mig lär de sälja fruktansvärt bra.

david.jansson@kickdown.se

David Jansson

 

Pris: 249 900 kr (testbil ca 440 000 kr)

Motor: 1.4 liter rak 4-cylindrig bensinmotor, total effekt 150 hk

Drivhjul: Framhjulsdrift

Växellåda: 7-växlad Automat

Mått: Längd 4855 mm, Bredd 1860 mm

Hjul: 232/45 17R

Lastkapacitet: Ca 510 liter

Fartresurser: 0-100 8.5 S / toppfart 212 km/h

Bränsleförbrukning enligt tillverkare: 5.2 l/ 100km blandad körning

Årsskatt: 668 kr