Audi A7

Pris:  540 000kr (testbil ca 721 000kr)

Motor: 3.0 TDI 218hk, 500NM

Drivhjul: Fyrhjulsdrift (Quattro)

Växellåda: 7 växlad S-tronic dubbelkoppling

Mått: Längd 5052 mm, Bredd med speglar 2212 mm

Hjul: 265/35 21R

Lastkapacitet: Ca 805 liter (med fällda säten ca 1990 liter)

Fartresurser: 0-100 6.8s / toppfart 241 km/h

Bränsleförbrukning: 5,5 l/ mil

Årsskatt: 2458kr

Audi vill ofta visa att de kan, BMW och Mercedes ska inte tro att de har något som inte Audi kan matcha. A7an är ett gyllene exempel på ett kraftprov när det gäller design och funktion. Trots att Audi A7 har funnits på vägarna i snart sju år vrider jag alltid nacken halvt ur led när ett exemplar glider förbi, dess design är i det närmaste tidlös.

När A7ans senaste facelift släpptes var ingen i mer extas än undertecknad, då jag äntligen fick chansen att testa den på riktigt blev jag inte besviken.

Låt oss recensera Audi A7 3.0 TDI S-line Quattro;

Mitt mål med varje ny bil är att närma mig den utan fördomar eller  förväntningar på hur den kommer att kännas i mina händer, med just denna bil är det inte den lättaste av utmaningar.

Det sägs att man ofta blir besviken av att möta sina idoler, sanningen är att jag gällande denna bil har svårt att komma på något negativt annat än att personer i baksätet inte får vara över 160 cm långa eftersom att taket på grund av bilens sluttande bakdel är så låg. Funktionen har tagit en smäll av den fantastiska designen helt enkelt. För att vara helt ärlig är det inget jag, hur mycket jag än borde, bryr mig om överhuvudtaget. Tydligen kan även tyskar göra fel, även om det i detta fall kommit något bra ur det; en fantastisk design.

Motorn i vår testbil är den svagaste av de valbara dieselmotorerna i A7an. När jag fick höra att vår bil skulle ha den klenaste motorn blev jag ärligt talat lite besviken. Tji fick jag, att Audi lyckats få ner 218 hästkrafter så bra gör mig inget mindre än fascinerad. När man hör att en så stor bil som A7an har en motor på ”endast” 218 hästar blir man först tveksam, men den motorn har ett vridmoment på hela 500nm. Jag gör på sann Kickdown-anda en ordentlig så kallad ”launch”, en spurt från 0 till 100 kilometer i timmen och får då erfara att motorn räcker mer än väl för att få A7an att röra på påkarna. Det enorma vridet gör att bilen inte har några som helst problem att hävda sig åtminstone någorlunda i diverse rödljusrace.

Trots fälgar större än Zlatan Ibrahimovics självförtroende, är komforten otroligt bra. Att A7an lämpar sig för långfärder är det ingen större tvekan om. Dess slanka och aerodynamiska former minimerar vindljud och minskar förbrukningen. A7an går som på räls på motorvägen samtidigt som den har mycket respektabla vägegenskaper på landsväg, den känns mycket smidigare än vad den borde med tanke på sin väl tilltagna vikt.

Sammanfattningsvis är A7an enligt mig en utav Audis stora succéer, kanske inte säljmässigt då priset är väl tilltaget, utan det jag syftar på är hur den rent design- och teknologimässigt är nästintill perfekt utförd. Något som vore väldigt intressant är en e-tron-motor i A7an. Den skulle tjäna på att vara mer futuristisk samt att ligga i teknologisk framkant. Audi A7 är i det stora hela en bil som tilltalar många, bilen drar åt sig blickar på precis samma sätt som en sockerbit drar åt sig getingar. Man framstår inte som skrytsam utan snarare smakfull och diskret.