De personer som har som följt oss ett tag har kanske noterat att vi redan recenserat en A7, med den mindre dieseln på 218hk. Audi A7 är en bil som vi tycker är fenomenalt bra och när vi fick möjligheten att köra den stora dieseln på 320hk över jul och nyår fick vi lika stora ögon som två barn på julafton. Med tanke på att motorn med 218 hk har tillräckligt med kraft för att få fram ett leende vid fullt gaspådrag så insåg vi snabbt att vi skulle ha en underbar testperiod.

Den första skillnaden märktes redan när vi startade bilen för första gången, istället för ett vanligt dieselljud så möttes vi av ett dovt mullrande ljud. Om man inte vet att de sitter en dieselsnurra under huven skulle man lätt kunna missta den för en kraftigt dämpad V8. Genom alla tider har dieselmotorerna haft ett traktor-inspirerat motorljud vilket inte alltid har varit uppskattat av alla.

Bilen var utrustad med ”Audi Drive Select” vilket innebär att man kan styra och ställa mellan olika körlägen. Det finns 4 olika lägen men det är vid ”Dynamic” som det mullrande ljudet framkallas optimalt. Väljer man läget ”Comfort” så blir bilen nästintill tyst, ett läge vi tycker är helt onödigt, man blir nästintill beroende av dieselmullret. Det mullrande ljudet är extremt tillfredsställande vilket ledde till att vi i princip hade bilen i läget ”dynamic” för jämnan. Det räcker med minsta lilla gaspådrag för att framkalla den ljuva sången ur V6an.

Vid första kickdown insåg vi vilket monster A7:an är. Man bokstavligen sugs bakåt i sätet oavsett om man vill eller inte, fartökningen är brutal. 0-100 avverkas på 5,2 sekunder, vilket är någon dryg sekund långsammare än en genomsnittlig Ferrari. Det faktum att Audi lyckats få krama ur 320Hk och 650Nm ur en 3.0-liter diesel är än mer imponerande.

Att köpa den största motorn med 320hk tycker vi på redaktionen är ett självklart val. Det är en prisskillnad på hela 80 000 kr men om man prioriterar fart över utrustning bör man inte rens tveka. Att utrusta en Audi för 80 000 kr är absolut inga problem eftersom att de är duktiga på att ta betalt. Allt man behöver är standard i A7:an och att då lägga på några slantar för att få lite extra lull-lull känns helt meningslöst istället för att ”investera” i den större motorn. Så om du går i tankarna att köpa en A7, gör dig själv en tjänst och köp den stora motorn.

Pris: 671 000kr (testbil ca 851 000kr)

Motor: 3.0 TDI 320hk, 650NM

Drivhjul: Fyrhjulsdrift (Quattro)

Växellåda: 8 växlad – Tiptronic

Mått: Längd 5052 mm, Bredd med speglar 2212 mm

Hjul: 265/35 21R

Lastkapacitet: Ca 805 liter (med fällda säten ca 1990 liter)

Fartresurser: 0-100 5.2s / toppfart 250 km/h

Bränsleförbrukning: 6,2 l/ mil

Årsskatt: 4022kr

David Jansson 

David.jansson@kickdown.se